Tusenskönor

Dags för min första recension av en ljudbok och det blev ingen mindre än Kristina Ohlssons ”Tusenskönor”.

Titel: Tusenskönor
Författare: Kristina Ohlsson
Uppläsare: Mirja Turestedt
Speltid: Ca 12 timmar
Utgivningsår: 2010
Förlag: Piratförlaget
Finns hos: AdlibrisBokiaBokus

Handling:
En präst och hans fru hittas döda i en lägenhet och bredvid dem ligger ett brev som mannen har skrivit. Det står att han har skjutit sin fru och sig själv för att de inte orkade leva mer efter att deras dotter dött av en överdos men det är något som inte stämmer. Enligt bekanta skulle han aldrig göra något sådant och de känner heller inte till något om att deras ena dotter skulle vara missbrukare. Samtidigt har Ali flytt från sitt hemland Irak i hopp om att få ett bättre liv i Sverige. Tills vidare hålls han inlåst i väntan på uppehållstillstånd. Hör dessa händelser på något vis ihop? Kan de också sammankopplas med en kvinna i Bangkok som blir rånad, bestulen på sin identitet och därefter jagad av thailändsk polis?

Fredrika Bergman, Alex Recht och de andra i utredningsgruppen drar igång utredningen i hopp om att hitta svar på de många frågor som uppkommit. Det hela verkar handla om något mer än bara ett självmord.

Omdöme:
Den första boken i den här serien tyckte jag var mycket bra och efter att nu har läst/lyssnat på tre av Kristina Ohlssons böcker tycker jag fortfarande att ”Askungar” är den bästa men har höga förhoppningar på ”Änglavakter” som jag nu har kvar. På något vis känns det här lite som en mellanbok och att den har mer fokus på relationerna i utredningsgruppen. Hur Fredrika blir mer accepterad och hur hon upplever den kommande mammarollen, hur Peders liv sakta men säkert börjar ordna upp sig och hur Alex ställs inför stora svårigheter. Det är dock väldigt trevligt att återigen få höra om gruppen och hur de utvecklas. Även Fredrika som växer otroligt som person.

Det är absolut inte en dålig bok, det säger jag inte, men jag tyckte inte den gav mig samma känsla som ”Askungar”. Jag tycker också att det kanske blev lite väl många trådar att fläta samman, jag blev kanske lite förvirrad ett tag.

Vad tyckte jag då om Mirja Turestedt som uppläsare? Mycket bra! Jag vet faktiskt inte om jag hade kunnat få en bättre upplevelse av en ljudbok. Hon läste med en sådan inlevelse som jag inte har hört sedan min fröken läste för mig i tvåan-trean på lågstadiet.

Mitt betyg: 3/5

Övriga böcker i serien:
Askungar, 2009
– Änglavakter, 2011
Paradisoffer, 2012

4 thoughts on “Tusenskönor

  1. Jag har läst några Denise Rudberg och det är perfekta strand/sommar böcker, lätt lästa som inte är så djupgående utan man blir mest glad av att läsa dom :)

  2. Pingback: Davidsstjärnor | Nilmas Bokhylla

  3. Pingback: Tusenskönor av Kristina Ohlsson | bokdamenblog

  4. Pingback: Syndafloder av Kristina Ohlsson | Nilmas Bokhylla

Kommentera

