Legend

En bok som jag har varit nyfiken på ganska länge är denna, Legend av Richard Matheson. Jag har hört lite blandade åsikter om den men större delen har varit positiva. Nu har jag själv läst boken och här kommer mitt utlåtande.

legend

Titel: Legend
Författare: Richard Matheson
Utgivningsår: 2012
Förlag: Fenix Bokförlag
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Tack till Fenix för recensionsexemplaret!

Handling:
En fruktansvärd farsot har dragit in och människorna har förvandlats till blodtörstande monster. Den enda som har klarat sig undan är Robert Neville. Robert gör allt för att de inte ska kunna komma åt honom men så en dag händer något som förändrar hans tillvaro.

Omdöme:
Innan jag började läsa denna var jag lite orolig eftersom många kallar det för en zombiebok. Jag och zombies är nämligen inte riktigt vänner än. I sanningens namn vill jag dock påstå att det är en vampyrbok och inget annat.

Det var en förvånansvärt kort bok men också väldigt bra! Det är svårt att inte känna med huvudpersonen Robert och hur hans liv har blivit. Monotont, instängt och med en rädsla för att ens öppna dörren.

Kort sammanfattat – den var mycket bra och jag rekommenderar den varmt!

Mitt betyg: 4/5

4 thoughts on “Legend

  1. Gillade den också, men se inte filmen! Lite för mycket superhjälte över huvudpersonen som kan för mycket från början. Gillade boken för att han fick anstränga sig och försöka förstå vad som hänt och inte hade ett färdigt lab och proffersorstitel, typ.

  2. Pingback: Sammanfattning – Mars | Nilmas Bokhylla

Kommentera

