Bokbloggsjerka – Hur viktig är titeln?

jerka11

Hoppas ni har en bra helg allesammans! Jag njuter av det sista av min lilla semester och tänkte posta veckans bokbloggsjerka. Annika undrar denna gång hur viktigt det är med titeln. Många av oss går ofta och fastnar för omslag men är det lika viktigt med titlarna?

För min del är det väl inte superviktigt! Visst, vissa böcker som översatts till svenska och har fått en annan titel gillar jag verkligen inte (exempelvis Förr eller senare exploderar jag). Annars gillar jag nog mest korta titlar men det är inte så att jag låter det vara en avgörande del i mitt bokval.

Hur tänker ni? Är det viktigt för er?

4 thoughts on “Bokbloggsjerka – Hur viktig är titeln?

  1. En titel kan inte avgöra om jag ska läsa en bok eller inte, det är det baksidetexten som gör. Men den kan göra mig nyfiken så jag tar upp boken och läser baksidetexten :)

  2. Håller med dig om de svenska översättnings titlarna speciellt när det kommer till Förr eller senare exploderar jag tycker den engelska är mycket finare och ger en annan känsla än den svenska.

  3. En bok vars titel är helt annorlunda från originaltiteln och som jag inte gillar alls är Kretsen (The Raven Boys på engelska). Kretsen är en ganska värdelös titel och hade det inte varit Maggie Stiefvater skulle jag nog inte ha blivit nyfiken på den.

Kommentera

