Uppgörelsen

Då var det dags för ytterligare en bok i serien om psykopaten Christopher Silfverbielke. Med tanke på att förra boken, Återvändaren, slutade med en enorm cliffhanger är det nog inte bara jag som har längtat efter uppföljaren men nu är den här.

uppgorelsen

Titel: Uppgörelsen
Författare: Dan Buthler och Dag Öhrlund
Serie: Jacob Colt #7 (alt. Silfverbielke #4)
Utgivningsår: 2013
Förlag: Massolit Förlag
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Tack till Massolit Förlag för recex!

Handling (SPOILERVARNING!):
På självaste julafton får kommissarie Colt se sitt hus brinna ner och när han inte trodde att det kunde bli värre får han ett samtal från den man de jagat i flera år, Christopher Silfverbielke. Han har tagit Colts familj. Colt blir avstängd från fallet men kan inte låta bli att blanda sig i i alla fall eftersom det sannolikt är honom Silfverbielke egentligen vill ha. Vart har han tagit Melissa och barnen? Är de fortfarande vid liv? Jacob Colt vet att Silfverbielke är kapabel till precis vad som helst och därför är det ännu viktigare att de hittar familjen innan det är för sent..

Omdöme:
Den här boken gjorde mig inte ett dugg besviken, snarare tvärtom. Den tog vändningar jag faktiskt aldrig hade trott och var spännande från början till slut. För mig är en bra bok en riktig bladvändare som man bara vill ha mer av och det är ungefär så jag känner för denna. Inte en enda gång kände jag mig mätt på Silfverbielke och det kanske blir mer av den varan eftersom författarna öppnat för en eventuell fortsättning. Vi får se!

Jag gillar verkligen karaktärerna i dessa böcker och tyckte särskilt om att relationen mellan Jacob och Linda utvecklas. Den relation Silfverbielke har till sin halvsyster Anna är dock något märklig. Jag fick vibbar av lite väl stark syskonkärlek men å andra sidan är han psykopat så man vet ju aldrig. Anna är däremot en intressant karaktär och om det blir fler böcker om Silfverbielke gissar jag att det blir betydligt mer Anna också.

Om ni inte har gett er på den här serien ännu kan jag verkligen rekommendera er att börja! Börja i så fall gärna från början men det går bra att läsa böckerna fristående också. Jag har läst dem i en väldigt märklig ordning men det har gått bra eftersom det i varje bok summeras lite kring vad som har hänt tidigare.

Mitt betyg: 5/5

9 thoughts on “Uppgörelsen

  1. Jag har lyssnat på Stefan Sauk som läst in dessa böcker och det är verkligen suveränt passande! Har inte hunnit med den här boken än eftersom jag funderar på om jag ska läsa eller lyssna. :-) Roligt att läsa att du gillar den iaf.

  2. Pingback: Sammanfattning – Juni | Nilmas Bokhylla

Kommentera

