I de lugnaste vatten

Till deckarbokcirkeln denna månad skulle vi läsa den första boken i Sandhamnsserien av Viveca Sten, I de lugnaste vatten. Eftersom jag ganska nyligen gått med i Storytel passade jag på att lyssna på boken istället.

i-de-lugnaste-vatten

Titel: I de lugnaste vatten
Författare: Viveca Sten
Serie: Sandhamn #1
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Audio
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Handling:
Mitt i sommaren hittas en död man i Sandhamn, inlindad i ett fiskenät. Mannen identifieras som en Krister Berggren, som märkligt nog inte verkar ha varit hemma sedan i påsk. Det finns dock ingenting som tyder på att ett brott har begåtts men precis när polisen är på väg att avskriva fallet hittas Kristers kusin mördad. Har de båda dödsfallen något gemensamt mer än att offren är släkt?

Samtidigt som polisen Thomas Andreasson får fallen på halsen brottas han med sina inre känslor. Han och hans fru har nyligen gått skilda vägar efter att de inte kunnat lappa ihop äktenskapet efter dotterns död. Thomas nära vän Nora Linde finns dock där för honom och hjälper honom med fallet, trots att hon kanske inte borde.

Omdöme:
Det bästa med den här boken var att den gick snabbt att ta sig igenom och samtidigt som den var spännande, var den också lättsam. Det var inget knepigt språk och några av karaktärerna kunde man antingen sympatisera med eller känna igen sig i. När det gäller karaktärerna hade jag dock lite svårt för Henrik som inte visade något som helst intresse i sin frus karriär eller hennes välbefinnande överhuvudtaget.

Det är svårt att inte dra paralleller till exempelvis Läckbergs böcker som utspelar sig på västkusten, i Stens fall östkusten. Både Sandhamn och Fjällbacka får mig att bli otroligt nyfiken på att semestra i Sverige. Det finns ju fler deckarförfattare i Sverige som har blivit ett med sin miljö, t.ex Åsa Larsson och Mari Jungstedt. Ja, Sandhamn gav i alla fall mig en känsla av sommar trots morden.

Kort sammanfattat var det en bra bok och jag kommer absolut att fortsätta läsa serien!

Mitt betyg: 4/5

5 thoughts on “I de lugnaste vatten

  1. Vad tycker du om Storytel? Jag funderar på att skaffa det till alla mina barnvagnspromenader i höstrusket. Det vore kul om du ville skriva ett inlägg/en recension om det.

  2. Pingback: Sammanfattning – Juni | Nilmas Bokhylla

  3. Pingback: Tips: Strandläsning | Nilmas Bokhylla

Kommentera

