Safe Haven

Det här var den tredje boken att läsa till temat bok blir film, som pågått i en halv evighet. Jag har aldrig läst något av Sparks men har hört en hel del gott om böckerna och jag vet att många även gillar filmerna!

8886847

Titel: Safe Haven
Författare: Nicholas Sparks
Utgivningsår: 2010
Förlag: Grand Central Publishing
Finns hos: Adlibris | Bokus | Amazon UK | The Book Depository

U
tläst: 27 juni 2013

Handling:
Katie är nyinflyttad i den lilla staden Southport. I den lokala affären träffar hon ägaren Alex och hans två barn men trots att hon egentligen bara vill vara anonym är det något med den lilla familjen som gör Katie intresserad. Katies problematiska bakgrund gör det svårt för henne att lita på andra men när hon har öppnat sig för sin granne Jo verkar det bli lättare att komma nära Alex. Deras vänskap växer och känslorna förändras men Katie är rädd att verkligheten ska nå i fatt henne till slut.

Omdöme:
Den här var något seg till en början men några kapitel in tog den fart och blev otroligt bra. Som sagt har jag aldrig läst något av Sparks och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men det här var en kärlekshistoria med en mörk twist, vilket jag gillade. Karaktärerna fastnade man för nästan med en gång och jag gillade speciellt Jo från första stund men även Katie och hennes hemliga förflutna. Alla karaktärerna utvecklas dessutom och det är väldigt intressant att följa.

Den sista delen av boken var otroligt spännande och det hände saker hela tiden. Även om man tror att slutet ska vara på ett visst sätt blev jag glatt överraskad och de absolut sista sidorna gjorde att jag rös i hela kroppen.

Sparks skriver också väldigt bra och efter att jag hade läst ut denna bestämde jag mig direkt för att läsa mer av honom och det är ett bra betyg, eller hur? Om ni inte har läst något av Sparks ännu så rekommenderar jag er att göra det – särskilt den här boken.

Mitt betyg: 5/5

6 thoughts on “Safe Haven

  1. Jag gillar också Sparks! Läste emellertid flera böcker av honom på raken i höstas och det blev lite mycket tror jag eftersom att uppläggen är väldigt lika varandra i hans olika böcker kan jag tycka. Men sådär ibland är han jättebra ;)

  2. Pingback: Sammanfattning – Juni | Nilmas Bokhylla

Kommentera

