En smakebit på søndag: Nemesis

smakebit

Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Just nu läser jag bland annat ”Nemesis” av Josephine Angelini och här kommer min smakbit:

Handling:
Den sista striden närmar sig. Världens öde vilar i Helenas händer.

När människor och gudar drabbar samman i en strid om kärlek, lojalitet och överlevnad står hela världens öde på spel. Här är Josephine Angelinis gastkramande avslutning på den bästsäljande trilogin ”Starcrossed”. Helenas misstag har befriat gudarna från deras fångenskap på Olympen och nu måste hon hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. Men gudarna är rasande och deras blodtörst har redan lämnat ett spår av döda kroppar efter sig. Om Helena ska lyckas utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon till slut träda in i rollen som gudinna. Men vem går det att lita på inför den sista striden? Oraklets avslöjande att den mytomspunna Tyrannen – förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans – lurar bland dem orsakar en splittring hos Helena och hennes vänner. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på om hon älskar Lucas eller Orion, och när det oundvikliga kriget närmar sig tvingas hon att fatta ett fruktansvärt beslut.

17948907

Helena märkte att alla tre stirrade på henne med öppen mun, och visste att hon måste skärpa sig. Hon skakade av sig de sista gnistorna med ett generat uttryck i ansiktet, harklade sig och försökte hålla rösten normal.
”Hördu, jag måste ju vara ärlig mot dig. Vi kan inte lova dig att du kommer att vara fullkomligt trygg”, sa hon. ”Men vi kan lova att om Apollon kommer efter dig, så kommer han att bli tvungen att ta strid mot oss allihop. Och det är väl ändå bättre än att ligga här och vänta på att han ska bryta sig in och röva bort dig som något hjälplöst våp i en grekisk myt?”
”Öh. Jo”, sa Andy och tittade på henne med stora ögon.
Helena insåg att hon hade skrämt henne, och tvingade fram ett skratt. Hon kastade en blick på Claire och såg en glimt av rädsla i sin bästa väns ögon innan hon tittade bort. s.67-68

6 thoughts on “En smakebit på søndag: Nemesis

  1. Jag började läsa den idag! Framsida är så fin å glansig! Eller fin och fin.. jag gillar inte bilden på framsidan, jag gillat att den glänser!

    Om jag inte hört av den andra som vill ha blunda och hoppa imorgon så får du den. Hör av mig så fort jag vet :)

Kommentera

