Sagan om konungens återkomst

Sist ut i trilogin om Härskarringen är Sagan om konungens återkomst. Jag har sett fram emot att läsa den och avsluta en grym trilogi så här kommer en kort recension.

15729671Titel: Sagan om konungens återkomst
Författare: J.R.R. Tolkien
Serie: Härskarringen #3
Utgivningsår: 2002
Förlag: Norstedts
Finns hos (annan utgåva): Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Utläst: 27 augusti 2013

Beskrivning:
Saruman har besegrats, men kampen är inte över. Mordors styrkor har nämligen siktats in sig på konungarnas gamla stad Minas Tirith i Gondor, och ett slag verkar oundvikligt på Pelennors fält.

Samtidigt fortsätter Frodo, Sam och Gollum sin tröstlösa vandring i Mordor, över Gorgorothplattan för att förgöra ringen i Domberget. Hela tiden måste de undvika Saurons öga som vakar i Barad-dur.

Omdöme:
Det tog ett tag att komma in i den här sista boken och det tyckte jag var väldigt synd, därav betyget också. Det är fortfarande en riktigt bra bok och enastående trilogi som jag kan rekommendera de allra flesta.

Även om jag har sett filmerna och visste vad som skulle hända var det ändå spännande mot slutet. Att följa karaktärerna och deras äventyr.

Jag skriver inte så mycket mer faktiskt men som sagt, jag rekommenderar den här trilogin starkt!

Mitt betyg: 4/5

4 thoughts on “Sagan om konungens återkomst

  1. Jag gillar filmerna mer än böckerna. Böckerna är inte dåliga egentligen, men jag tycker dom är tröga att läsa och jag kom inte riktigt in i dom och la ifrån mig dom flera gånger när jag läste dom för flera år sen.

  2. Får man fråga… är det senaste översättningen till svenska du läst? Själv har jag bara läst den gamla svenska översättningen (för ca 100år sedan) och den engelska på senare år. Men har hört att det i nya svenska ska märkas tydligt att han som översatte, hur ska man uttrycka det…, verkligen INTE gillar berättelsen.

Kommentera

