Författarintervju: Susan Casserfelt

Det är fredag och det innebär såklart en ny författarintervju. Idag får ni möta debutanten Susan Casserfelt. 

Susan_Casserfelt_Foto Malin_Sydne_9

Din debut, Prästens lilla flicka, släpptes ganska nyligen. Kan du berätta lite mer om den?
– Jag har ju skrivit om historien ett antal gånger men fröet till berättelsen kom jag på redan 1999 när jag bodde i Ö-vik, därav platsen för historien. Från början utspelade sig historien i en pastorsmiljö men ett förlag tyckte att det var för likt Solstorm (av Åsa Larsson) så det var en av de stora omskrivningarna. Jag hade inte skrivit om om jag inte själv hade gått i samma tankar dock.

Vad har du fått för respons på boken?
– Mestadels positiv. Betyg mellan 3-5. Det är kul.

Hur ser planen ut för nästkommande böcker? 
– Planerar att nästa ska komma ut om två år, hösten 2015, och ska försöka hålla den takten med en ny bok vart annat år. Kvalité är viktigt för mig, och det får ta den tid det tar. Mitt primära mål är inte att ”bajsa ut deckare” (ursäkta språket). Historierna måste ha en genklang i mitt inre.

9163726718Hur tacklar du negativ kritik?
– Det är så klart jobbigt. Man får till att börja med skilja på sig själv och sin bok och förstå att det inte är kritik mot ”min person”. Jag bryter ihop och kommer igen, oftast dagen därpå. Trots allt, det är bara en bok. Vem minns den, mig eller mycket alls från 2013 om 100 år? Vi människor har en förmåga att ta allt så himla seriöst.

Vad gör du när du inte skriver böcker?
– Fotograferar. Nu ska jag jobba 3 veckor som skolfotograf.

Vilka tre böcker skulle du ta med dig till en öde ö?
– Oj, svår fråga. Jag är praktisk lagd så det skulle bli överlevnadsböcker.

Kommentera

