Bokmässan 2013

Ja, det har väl blivit dags för ett sammanfattande inlägg om årets bokmässa! Ni har väl inte blivit mätta på alla andras inlägg menar jag? ;) Skämt åsido. Jag kom till Göteborg i fredags kl 8.40 och gick in någon minut över 9. Jag gick direkt mot SF-bokhandelns monter och hoppades på lite billigare priser än i butik men icke. Jag köpte i alla fall en bok och styrde sedan kosan vidare till en hel del montrar innan det var dags för dagens första seminiarium, ”Crossover – när vandrar ungdomsboken över till vuxenhyllan?”, med Lisa Bjärbo, Magnus Nordin, David Wiberg och Jenny Jägerfeld. Det visade sig att drygt 55% av läsarna av young adult är betydligt äldre än målgruppen. Jägerfeld hade också lite svårt för begreppet ungdom och även unga vuxna. Hur ska vi översätta young adult egentligen?

20130927_093225
Lugnet innan stormen, typ.

20130927_093213
Piratförlaget hade smygpremiär för Marklunds nya ”Lyckliga gatan” (Fick även med författaren Kristina Ohlsson lite suddigt på kanten, såg dock inte det förrän när jag kom hem, haha)

Efter seminariet gick jag vidare till Piratförlagets monter och lyssnade på Mattias Boström som skrivit boken ”Från Holmes till Sherlock”. Jag fick även min bok signerad innan jag gick vidare till närmsta bord där jag kunde slå mig ner med min lunch. Då upptäckte jag också att det läckt ut lite vitlökssås i min väska, härligt.

Eftermiddagens första seminarium blev ”Måste barn läsa skönlitteratur?” med Sara Sheppard och Johan Unenge. Sheppard undrade exempelvis varför faktaböcker så ofta är undangömda på bibliotek och i bokhandlar. Precis efter detta lyssnade jag på Viveca Lärn om hennes senaste bok ”Väster om Vinga”. Jag har läst Viveca Lärn sedan jag var liten, fast då hette hon Sundvall, så det var riktigt roligt. Sist men inte minst lyssnade jag även på Yukiko Dukes samtal med författaren och illustratören Pija Lindenbaum.

Sen försökte jag komma ut (vart kom allt folk ifrån?) och var lite väl snabb så jag glömde jackan men jag gick och handlade lite på Focus och gick sedan tillbaka och hämtade jackan innan jag tog spårvagnen till Drottningtorget och Clarion Hotel Post där jag skulle bo under natten. Mycket fräscht och snyggt hotell för övrigt!

20130927_162515

Tanken var egentligen också att jag skulle varit på mässan även under lördagen men jag hade ingen som helst lust eller energi att springa omkring där bland alla miljoner människor så jag åkte helt enkelt hem igen. Skönt! En book haul från mässan kommer inom kort och även något mer inlägg. Vi får se!

3 thoughts on “Bokmässan 2013

  1. Jag hade absolut inte orkat springa omkring där i år. Men jag har följt mässan så mycket jag hunnit på radion och på Kunskapskanalen.

  2. Roligt med bokmässainläggen :) ser fram emot bookhaulen! Synd att det var så mycket folk, man blir ju så lätt irriterad när det är trångt och för mycket folk (speciellt när de går framför, bredvid och går supersakta! )

Kommentera

