Priser på Bokmässan

Hallå! Jag fick en fråga om hur priserna ligger på mässan och jag hade faktiskt tänkt skriva ett inlägg om detta då jag vet att det intresserar många.

Det är faktiskt lite olika med priserna, olika från förlag till förlag. Jag ska använda de förlag jag handlade hos som exempel. Min uppfattning är att de större förlagen inte har några direkta mässpriser och i så fall på äldre böcker. Nyheterna kostar nästan alltid lika mycket som om jag skulle ha beställt dem på nätet. Om man letar sig till de mindre montrarna kan jag tänka mig att priserna är relativt låga.

Jag köpte t.ex en inbunden bok från Norstedts som var 12 kronor billigare än vad den skulle varit om jag köpte den på exempelvis Adlibris. De hade däremot ett väldigt bra pris på en annan bok som hade kostat mig 114 kronor på Adlibris men som jag fick för 49. Båda böckerna som inhandlades hos Piratförlaget var 4-5 kronor billigare än i nätbokhandeln. Hos Gilla Böcker köpte jag tre böcker för 360 kronor – inte heller något direkt kap och på nätet hade det kostat mig 387 kronor.

Mellan alla förlag finns ju också bokhandlarna, t.ex SF-bokhandeln (som inte hade mässpriser alls vad jag kunde se) och The English Bookshop som körde med ”ta tre, betala för två”. Att få en bok på köpet är ju helt okej men å andra sidan var priset ganska högt för en paperback. Jag köpte en nyhet från X Publishing som var ca 20 kronor billigare än vanligt och jag köpte tre pocket för 100 kronor hos Printz Publishing och där sparade jag ca 50 kronor. Flera förlag som jag gick förbi hade 3 pocket för 100 men Printz var det enda jag handlade från.

Summan av detta blir alltså att det för det mesta inte är några mässpriser, i alla fall inte hos de förlag jag handlade hos. Enligt andra var det bättre priser förr och ja, det kan hända.

20130927_105922

Olga Rönnbergs bok som ni ser här ovan är till och med dyrare på mässan än på Adlibris!

One thought on “Priser på Bokmässan

  1. Tak för infon! Himla intressant det där, man hade kunnat tycka att det borde vara bättre priser men samtidigt måste det vara svårt att konkurrera med näthandeln på något större sätt.

Kommentera

