Författarintervju: Ester Roxberg

Det är fredag och dags för en ny författarintervju. Idag får ni träffa Ester Roxberg, författare till romanerna Antiloper och Fågelhuset.

Ester-Roxberg_foto-Gustaf-Persson_CMYKDin andra roman, Fågelhuset, kom ut i början av året. Vad har du fått för respons på den?
– Fågelhuset har fått många fina recensioner. Jag tror att det är en bok man antingen gillar eller inte gillar alls. Den har en särskild stil, som inte faller alla i smaken. Fågelhuset är väldigt olik min första bok Antiloper, som många berördes av eftersom den handlar om en ung, deprimerad människa. Den är mer allmängiltig än Fågelhuset som handlar om en kulturbransch som kan kännas avlägsen för vissa. I Fågelhuset har jag utmanat mig själv och experimenterat mycket med ton och språk, och även därför blev den lite smalare än Antiloper som fick en bred läskrets. Kortfattat: Antiloper är lättläst, och Fågelhuset är ett språkexperiment.

Kan du berätta lite kort om vad den handlar om?
– Den handlar om tjugoåriga Liv som flyttar från en småstad till storstad och får praktik på ett förlag. Hon vill ingenting hellre än att få en plats i ett sammanhang som betyder något. Hon armbågar sig fram och förändras till en ganska avskyvärd människa. Hon blir alltmer lik dem som utnyttjar henne. Boken är en satir över kulturvärlden och kritik mot utnyttjandet av gratisarbetare i branschen.

Hur tacklar du negativ kritik?
– Det är jag dålig på. Jag blir sur och tänker att det är ”dom som inte förstår”. Men jag tror att man innerst inne vet när kritiken är befogad, och jag tror att den lagras i mig till nästa gång jag skriver.

fagelhuset-framsida-highVad gör du just nu? Skriver du på något nytt eller pausar du?
– Jag är föräldraledig författare just nu. Men jag håller också på att redigera min nästa, tredje bok. Det är en berättelse om min pappa som för tre år sedan kom ut som transsexuell. Den ges ut på Wahlström & Widstrand i januari 2014. Och redan i slutet av oktober publicerar tidskriften Granta ett utdrag ur boken. Jag säger som Jens Lapidus sa om sin kommande bok när du intervjuade honom: ”Den blir helt överjävla bra tror jag.” Ja, så ska jag börja säga.

Vilka böcker skulle du rekommendera i höstrusket?
– Min första bok Antiloper, som kommit ut i pocket. Den är lika mörk som höstrusket. Och poesi. Läs mycket poesi på hösten. Det har jag gjort sedan jag var sjutton, och det har funkat hittills.

Kommentera

