Ett litet gästinlägg av Eva Holmquist

Idéer kommer från så många håll…

EvaHolmquist_redigerad-1Den fråga jag oftast får svara på är var mina idéer kommer från. Jag tror inte att jag är unik som
författare när jag konstaterar att idéer är aldrig något problem. De kommer hela tiden och från de
mest oväntade håll. Svårigheten ligger inte där utan i att kunna göra något med idéerna och förmedla
berättelsen så att den blir lika levande för läsaren som den är för mig. Samtidigt är antagligen
mysteriet kring idéerna antagligen det som förbryllar dem som inte själva skriver så därför tänkte jag
skriva några rader kring hur det kan gå till.

Ofta är ursprunget till en idé ganska trivialt. Den dyker upp i samband med att jag gör något annat.
Jag misstänker att det är likadant när du får idéer. De kommer inte när vi försöker klämma fram dem
utan när de själva vill…

Med min senaste bok Förlora för att vinna så kom idén när jag lyssnade på en diskussion kring en av
Ursula K Le Guins böcker som jag tyvärr glömt titeln på. Den handlar om en forskare som sänts till en
främmande planet för att studera kulturen där. När samtalet var slut kunde jag inte släppa tanken på
den där forskaren som hamnar på en helt annan planet. Jag funderade på vad det kan vara för saker
som ställer till missförstånd i den situationen. Det var då det slog mig…
Det kan inte bara vara kulturen som skiljer utan det måste också finnas andra skillnader mellan hur
varelser på en annan planet fungerar och det i sin tur måste påverka kulturen. Något som alltid
fascinerat mig är hur en larv kan förvandlas till en puppa som sedan förvandlas till en fjäril. Jag har
alltid undrat över om fjärilen kan minnas sitt liv som larv. Det var då det dök upp i huvudet att folket
på planeten växer språngvis, d.v.s. de går från barn till vuxen i ett svep.

framsida_ffav

Den skillnaden får ganska stora konsekvenser insåg jag när jag funderade på det. Det kommer att
vara omöjligt att avgöra en persons ålder baserat på deras utseende. Med tanke på att de också är
barn i ungefär 30 år så är det ganska stor skillnad på en person som nyss blivit barn och en person
som snart ska bli vuxen.

Det här var första idén till Förlora för att vinna och det hade blivit en tunn bok om den bestod av en
enda idé, men det var starten till att komma fram till situationen när berättelsen börjar och alla de
som är inblandade. Varje bok startar med en viss idé, men berättelsen växer sedan så startidén bara
blir en del i helheten.

Känner du igen dig i beskrivningen av hur en idé kan komma och sedan växa?

Eva Holmquist

Eva Holmquist är född 1968, uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg och bor nu i Jönköping. Som liten
samlade hon kompisarna och berättade historier. Nu skriver hon ner dem för att många fler ska
kunna läsa hennes berättelser.

21 oktober släpps hennes nästa bok Förlora för att vinna som är ett rymdäventyr med fantasykänsla.
Hon har tidigare kommit ut med boken Hästar på vift och boken Kedjor känns bara när du rör dig.
Förlora för att vinna kan efter boksläppet köpas hos Adlibris och Bokus.

Evas blogg hittar du här: www.ettknytt.blogspot.com

3 thoughts on “Ett litet gästinlägg av Eva Holmquist

  1. Tror det här är något alla som skriver känner igen sig i. Idéerna kommer alltid från alla håll och kanter. Oftast när de är som mest oväntade. Plus att en liten liten grundidé kan bli så mycket större om man bara fortsätter spinna vidare på den.

    Bra gästinlägg tycker jag! :)

  2. Inte så sällan är det väl en annan bok som kan ge en idé att utgå ifrån. Narnia för mig. Och har man bara en utgångsidé så brukar berättelsen föda fram sig själv rätt så bra sen.

Kommentera

