Författarintervju: Katarina Sandberg

Dags för en ny författarintervju denna fredag och denna gång är det med debutanten Katarina Sandberg.

Foto: Ola Kjelbye

Foto: Ola Kjelbye

I våras gav du ut din debutroman, Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Kan du berätta mer om den för de som inte känner till den?
– Romanen handlar om 19-åriga Cassiopeja som flyttar till Stockholm från en liten stad för att börja plugga juridik. Inte för att hon är särskilt intresserad av straffrätt eller avtalsrätt, utan mest för att hon är ambitiös och tjej och då hamnar man lätt där. I huvudstaden hänger hon med tjejer som förlovar sig och tycker allting är ”så himla romantiskt”. Cassiopeja själv tycker inte att någonting är romantiskt. Hon vet att kärleken är en lögn; något som hittats på för att Hollywood ska tjäna pengar. Hennes enda problem med denna tes är att hon själv är skapad ur den största romantiska klyschan av dem alla – en kärleksnatt i Paris. Ännu mer problematiskt blir det när hon själv blir kär.

Vart har du fått idén ifrån och inspirationen till boken?
– Jag ville skriva en kärlekshistoria som var fylld med romantiska klyschéer utan att det blev klyschigt. Och så ville jag undersöka vad som händer när cynikernas cyniker möter kärleken. Inspiration kom från hur kärlek porträtteras i populärkulturen och från ganska många bittra samtal med cyniska tjejkompisar.

Vad gör du när du har skrivtorka? Hur kommer man över det?
– Jag vet ärligt talat inte. Någonstans tror jag att man faktiskt måste tvinga sig själv. Jag går aldrig och väntar på att få inspiration för då blir ingenting skrivet överhuvudtaget. Någonsin.

vi-ar-inte-sadanaHar du fått några särskilda reaktioner på att du är så ung? Hur tacklar du det i så fall?
– Jag har fått väldigt mycket reaktioner på det, oftast blir folk glada och tycker att det är kul – men en del blir irriterade. Finns någon flashbacktråd som hackar på mig i egenskap av ung debutant, dock har ingen av skribenterna där läst boken så jag tar inte åt mig alltför mycket. Jag antar att det handlar om att det är svårt att identifiera sig med författarrollen. För många (och för mig) har författardrömmen varit något ouppnåeligt. Att vara författare är något som kräver en massa erfarenhet. Men jag står fast vid att en nittonåring är den enda som vet hur det är att vara nitton, därför är det för mig självklart att man kan vara en ung författare.

Vad kommer du att läsa i höst? Har du något att rekommendera?
– Senaste böckerna inhandlades på bokmässan och det var bland annat tredje delen i Jonas Gardells fantastiska trilogi ”Torka aldrig tårar…”. Köpte även Caitlin Morans ”Moranthology” som jag tror är hemskt rolig och ”Bonjour Tristesse” av Francois Sagan (annan ung debutant) som var magisk. Annars en massa klassiker eftersom jag läser litteraturvetenskap i höst.

One thought on “Författarintervju: Katarina Sandberg

Kommentera

