Gone Girl

Precis som med Belinda Bauer är det något med Gillian Flynn som jag inte riktigt faller för, trots att alla andra verkar göra det. Jag har i alla fall läst hennes senaste bok på svenska och här kommer en recension.

gone-girlTitel: Gone Girl
Författare: Gillian Flynn
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Utläst: 11 november 2013

Beskrivning från förlaget:
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra. På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy?

Omdöme:
Nja, jag blev inte imponerad av den här heller. Jag vet inte vad det är som gör det och det är svårt att recensera boken överhuvudtaget men jag ska försöka.

Boken är skriven ur två olika (sjuka) perspektiv och jag blir nästan illamående emellanåt. Jag har ju en tendens att tycka att psykopater är intressant att läsa om (läs. Silfverbielke) men det här faller inte mig i smaken.  Det fanns inte heller någon karaktär att relatera till eller känna något för vilket gjorde att läsningen blev lite tråkig.

Det är dock spännande och intressant emellanåt och jag vill ändå läsa färdigt boken för att få veta vad som hänt. Jag läste att en film som är baserad på den här boken ska komma nästa år med Ben Affleck och Rosamund Pike i huvudrollerna. Det kan ju bli intressant men detta är nog min sista bekantskap med Gillian Flynn. Åtminstone på ett bra tag.

Mitt betyg: 3/5

9 thoughts on “Gone Girl

  1. Jag har ju precis läst ut min första Flynn (Mörka platser) och jag gillade den, även om jag inte sällar mig till den lyriska hyllningskören. Ska se till att skaffa mig hennes andra böcker också så får vi se :)

  2. Jag har denna bok liggande i högen bland dem som skall läsas närmast. Gillade Mörka platser och hoppas så klart att jag även tycker om denna!

  3. Blev liiiite mer positiv till att läsa den här boken efter din recension. Jag har på något sätt lyckats undgå att (än så länge) plockat upp Gone Girl, eftersom den inte har fått så många positiva recensioner, får hoppas att den är bra ändå :)

  4. Ja den här har verkligen blivit hyllad, jag måste nog också ge den en chans! Men vill inte börja i oordning även om böckerna inte är i en serie ;)

  5. Gone Girl är min första roman av Gillian Flynn och till min stora förvåning så gillar jag den väldigt mycket trots att jag i vanliga fall inte tycker om deckare. Kunde knappt sluta läsa för den var så spännande :)

  6. Pingback: Gone Girl av Gillian Flynn | bokdamenblog

  7. Pingback: Sammanfattning – November | Nilmas Bokhylla

Kommentera

