Tematrio – Elisabeth

tematrioDet har blivit dags för en av Lyrans tematrios och denna gången handlar det kort och gott om namnet Elisabeth. Vi ska alltså berätta om tre böcker, författare, karaktärer eller något annat bokrelaterat som har med namnet Elisabeth att göra.

1. Elizabeth Bennet var det ju inte längesen jag läste om i Stolthet och fördom av Jane Austen. En så populär karaktär!

2. Liza Marklund (som ju faktiskt heter Elisabeth) var en av de första författarna jag läste bortsett från barnböckerna.

3. Nyligen läste jag Kodnamn Verity av Elizabeth Wein och jag var väl sådär imponerad men jag är ändå nyfiken på hennes andra böcker!

One thought on “Tematrio – Elisabeth

  1. Aha, Liza = Elisabeth… det hade jag ingen aning om. Ska komma ihåg det till nästa år om Lyran bestämmer sig att ha det här temat då också :)

Kommentera

