Julkalendern 2013 – Smygpremiär 1/2

smygpremiar

I år var det så många förlag som ville vara med i julkalendern att jag har fått tjuvstarta den ett par dagar. Vi drar alltså igång redan idag med en tävling och den sponsras av Lilla Piratförlaget. I prispotten finns boken Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg.

Beskrivning av boken från förlagets hemsida:
Det är 165 dagar kvar till Peace & Love.
Alla pratar om att man har framtiden framför sig och att man ska uppleva så mycket fantastiska saker, men exakt vad vet dom om det? Jag tror uppriktigt sagt inte att det kommer att hända fantastiska saker i mitt liv.

Dagboksanteckningar från ett källarhål får vi kliva in i 16-åriga Linneas universum och ta del av hennes tankar, foton och serier. Det handlar om vänskapen med Janine. Om kärleken till Antony. Och om längtan till Peace and Love-festivalen då ALLT ska hända. Dagboksanteckningar från ett källarhål är en skildring av ensamhet, vänskap och obesvarad kärlek, fylld av svart humor och igenkänning.

Tävlingsregler
– På söndag är det första advent. Berätta om ni brukar fira första advent på något särskilt vis eller om ni brukar förbereda något inför advent, t.ex julbak eller liknande. Glöm ej att ange en giltig e-postadress.

Tävlingen avslutas ikväll 23.59

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! GRATTIS HELENA!

18 thoughts on “Julkalendern 2013 – Smygpremiär 1/2

  1. Vad kul att julkalendern startar!:)
    Första advent brukar jag börja med att se adventskalendern på TV (det är tradition) sen blir det lite adventspyntning: ställa fram adventsljusstakar, hänga lite stjärnor i fönstren, byta gardiner och i år tror jag även julgranen får komma fram. Om jag hinner och några/någon av mina vänner har tid så brukar jag bjuda på adventsfika på kvällen med glögg, lussekatter & pepparkakor.

  2. Första advent firas vi alltid med glögg och pepparkakor framför mammas och pappas kakelugnen. Förr tittade vi alltid på Disneys nyaste tecknad film som vi hyrde dagen till ära. Detta är dock inte lika uppskattat längre.

  3. Tyvärr går det inte att säga att vi firar första advent specifikt för att det är just första advent. Men å andra sidan så brukar det sammanfalla med att vi firar min pappas födelsedag och att det är julskyltning i vår lilla by, så det slutar ändå med mysig storfamiljsfest och mycket tända ljus och god mat :)

  4. Vi brukar inte fira så mycket. Vi ser till att det är pyntat och så har vi adventsfika. I år däremot blir det storkalas då första advent infaller på min 30-årsdag.

  5. Äntligen får jag då julpynta hemma! Maken är stenhård – inte före första advent :-) Röda julgardiner, röda dukar, lagom mycket tomtar, vackra välluktande hyacinter och andra julblommor, elljusstakar, kulörta lyktor i fönstren och sist men inte minst doften av nybakat! Då startar jag stora julbaket med pepparkakor och lussebullar. Till fika tänder barnen sedan första ljuset i adventsljusstaken, vi dricker glögg och äter nybakta pepparkakor och lussebullar, lugn julmusik på i bakgrunden! Härligt!

  6. Jag älskar julen och älskar att pynta så till första advent brukar jag se till att ha fått fram alla mina adventsljusstakar och stjärnor och det mesta av julpyntet. Vill njuta av dessa saker så länge som möjligt.

  7. Fira och fira vet jag inte om jag kan kalla det men vi har tänkt att baka saffransbullar, storstäda lägenheten och hänga upp ett par julgardiner, sätta upp en ljusstake och hänga upp en adventsstjärna. Less is more ;)

  8. 1sta advent är för mig lite som när man går från sommartid till vintertid (eller tvärt om). Jag behöver aldrig tänka på det för jag litar på att någon kommer att påminna mig och ha något planerat. I år har lillsyrran (som jag bor ihop med och som är min Christmas coordinator) bestämt att dekorationerna ska upp, sen ska vi till Stockholm horse show och slutligen ska jag fortsätta skriva på min c-uppsats. En ambitiös advent för mig med andra ord.

  9. Vi brukar mysa till det med stakarna i fönstren och julgardiner uppe. Sen tar vi och tänder första ljuset tillsammans med en gofika med pepparkakor och lussekatter för att fira att första advent är här.

  10. Jag kommer att sjunga in advent vid två tillfällen och därmed glädja många människor!
    Först i moderkyrkan tillsammans med de andra körerna tillika barnkörerna. Det blir proppfullt av speciellt barnens anhöriga. På söndagen i den mindre distriktskyrkan som blir lika proppfull. Kul!

  11. När första advent närmar sig ser vi alltid till att få fram ljusstakar och adventsstjärnor i alla fönster. Jag älskar ljuset som lyser upp i decembermörkret! Sedan åker hela familjen hem till svärfar och njuter av lussekatter, pepparkakor och adventsmys.

  12. Har inte så mycket traditioner första advent men vi tänder första ljuset och pyntar färdigt hemma med ljusstakar och gardiner. Lyssnar nog extra mycket på julmusik och äter pepparkakor i mängder!

  13. Första advent brukade vi ha en familjestund med pepparkakor och glögg. Tyvärr jobbar jag nu ofta på första advent och sonen spelar ofta matcher så det blir inte så mycket advents mys.

Kommentera

