Julkalendern 2013 – Lucka 9

9december

I dagens lucka är det Modernista som sponsrar med ett ungdomspaket bestående av Legend av Marie Lu samt Enders Spel av Orson Scott Card. Lycka till!

legend

Beskrivning av Legend:
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar. Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

enders-spelBeskrivning av Enders Spel:
För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.
Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna.
Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld.
Om världen överlever, vill säga.

Tävlingsregler
– Vad kommer du att minnas bäst från år 2013? Berätta i en kommentar till det här inlägget!

Tävlingen avslutas ikväll 23.59

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! GRATTIS FREJA!

57 thoughts on “Julkalendern 2013 – Lucka 9

  1. Jag är med och tävlar ;)

    Jag kommer minnas bäst allt som har med min pojkvän att göra. Första gången vi kysstes, när vi träffades, hade våran första månad tillsammans, lärde känna varandra bättre. Det är det första förhållandet jag haft på väldigt många år och det längsta i mitt liv (snart 8 månader). Jag har alltid haft otur i kärlek och att få mina känslor besvarade men han förändrade allt. Han gjorde mig till en bättre människa, med bättre självkänsla och hur jag tar mina beslut. Innan söp jag mig full varje dag, nu dricker jag 1-3 gånger i månaden. Alla människor borde ha en sådan person, dom hjälper en till det bättre, gör dig starkare, säkrare och lyckligare.

    Såklart har det hänt massor av annat kul som jag kommer minnas men detta är det viktigaste för mig !

  2. Det jag kommer minnas bäst från 2013 är hur mina fantastiska vänner ställde upp för mig och stöttade när jag inte alls mådde bra. Att jag alltid kan räkna med dem!

  3. Åh, jag vet knappt. Troligen kommer det vara den dag då jag och min sambo bokade kyrka för vigsel. Det var speciellt! Eller kanske bara våren då jag bodde i Norge och hade världens bästa jobb. Finns en hel del fint att minnas från det här året :)

  4. Det jag kommer minnas allra mest från 2013 är samtalet i juni om att jag fått jobb efter examen! Obeskrivligt lycklig blev jag! Det slår att jag blivit sambo i år, att jag skaffat mig en andra katt, för det samtalet har lett till en trygg tillvaro i samboskap och kattägande, och jag älskar hittills mitt jobb! (:

  5. För en kvinna med dåligt minne var denna fråga svår, kommer knappt ihåg vad jag gjorde igår. Men jag kommer nog minnas att min dotter flyttade hemifrån.
    Mia

  6. Bäst kommer jag att minnas hur min sons intresse och kunskap för bokstäver och att läsa gick från noll till hundra. Från att ha lämnat förskolan på våren utan att ens kunna skriva sitt namn och med noll intresse heller för bokstäver och språk till att ett par månader in på sexårs helt plötsligt inte bara kan skriva hela sitt namn, utan kan skriva hela alfabetet och massor med andra ord och till och med börja förstå hur man läser. Nu är han sååå intresserad! Amazing!

  7. Det vet jag faktiskt inte – kanske semestern i stugan! Det har varit ett år som varit ganska bra – inga större överraskningar varken positiva eller negativa och det är ju bra det!

  8. Det jag kommer minnas bäst från i år är min tid i USA!! (aug -12 till aug -13) Så fantastiskt land! Samtidigt som om jag bara ska välja något speciellt, så blir det nog resan till Universal Studios! Sjukt kul att springa runt där och bara fjanta och ”vara barnslig”! :)

  9. Om man bara får välja en sak så tror jag när jag och en kompis åkte över till London i somras och såg Pride and Prejudice på Open Air Theatre i Regents Park. En helt underbar kväll (och resa). Båda av oss har varit lite ”krassliga” så att kunna ta sig iväg öht var fantastiskt.

  10. Åh, det här paketet vill jag verkligen vinna! Det jag kommer komma ihåg bäst från 2013 är när jag tog upp mitt läsande igen och upptäckte Mortal Instruments serien. :)

  11. Minnas bäst, det här året har flytit på rätt jämnt men tror att jag kommer minnas bäst när min dotter råkade skalla mig så jag fick hjärnskakning och inte mådde så bra när hon någon timma senare slog skallen i ett bord så vi fick åka in och limma(limma huvudet inte bordet).
    Det var jobbigt att när man själv är dålig men fick försöka glömma det för att kunna finnas där till 100% för min dotter som verkligen behövde mig. Sen bara grejen att hon hade skadat sig mer seriöst än näsblod gjorde ju att det gjorde ont i mamma hjärtat men man fick då samtidigt se att även i skarpa situationer så kan man lägga undan allting och fokusera på det som verkligen måste prioriteras.

  12. Det jag kommer minnas bäst bokmässigt, att ungdoms fantasyn tog fäste hos mig. I år har jag läst hungerspelet, steampunk, Gregor serien, guldkompassen-serien och så Stad av skuggor.
    Och äntligen fick Alice Munro nobelpriset.
    Men när det gäller vardagliga ting, är upplevelsen av Riksgränsen i sen vårvinter svår att glömma. Det var fantastiskt att se den himmelsblåa himlen var dag med gnistrande vitt landskap till.

  13. Jag kommer minnas min och makens underbara minisemester på Österlen i augusti. Underbart väder och vi gjorde inte mycket mer än badade och åt god mat. Härligt!

  14. Åh, båda de här böckerna står med på min önskelista, så nu håller jag tummarna!

    Det jag kommer minnas bäst från året är när min systerdotter föddes och jag blev moster för andra gången. Jag var barnvakt till storebror i familjen som då var 14 månader. Jag hade precis somnat när min systers kille ringde och talade om att det blev en tjej, och jag hörde barnskrik i bakgrunden. Trodde nästan att jag drömde, vilken känsla! Efter vi lagt på låg jag bara och log för mig själv innan jag somnade igen.
    Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men jag ska hålla det kort. Ha en fin dag!

  15. Jag tror att jag bäst kommer att minnas den fantastiska sommaren där vi bodde in oss ordentligt i sommastugan. Fantastiska soliga dagar, ett svalkande hav och sena kvällar med lekar och prat.

  16. Fina priser :)
    2013 kommer att bli ihågkommet som året när jag var bloggambassadör och därför hängde på Bokmässan i dagarna fyra! Sen finns det ju massor av saker jag minns f r å n mässan, men alla trevliga människor var nog det bästa.

  17. Det finns många saker jag kommer komma i håg med 2013! Det jag kommer minnas mest är en händelse under den underbara sommaren.

    Vi hade precis kommit hem med flyget från London och väntade på flygplatsen i Köpenhamn på våra väskor. Vi var ganska stressade då klockan var runt halv elva på kvällen och sista tåget tillbaks till Sverige skulle gå vid elva. Så vi väntade och väntade och där kom min systers väska och min mammas men där sade det sedan stopp. Tre av våra väskor fattades fortfarande och utan dem kunde vi ju inte ta tåget. En halvtimme senare ropade de i högtalarna och bad ca 30 personer gå till kundservice. Kön blev lång men vi kom ganska långt fram och fick då veta att våra väskor var kvar i London, efter strul med banden, så vi fick skriva på lappar om vart väskorna skulle skickas när de väl kom till Köpenhamn och sedan var vi klara där vid tolv på natten. Det som är mest minnesvärt med den här händelsen är att jag fyllde 18 år när klockan slagit efter tolv. Jag började alltså med att fira min ”myndighetsdag” på en flygplats i Köpenhamn och kom hem till Sverige senare under natten. Resten av födelsedagen blev dock toppen efter lite sömn i sängen!

  18. Alla filmer jag sett som baserats på böcker. Inte en enda har varit till besvikelse. Hobbit, Beautiful creatures, City of bones, Catching fire…Det har blivit många. Hoppas på ett liknande år nästa år! :)

  19. Helt klart att mitt tredje sladdissyskon Theodor kom till världen, världens finaste roligaste och underbaraste bebis som nu ska få fira sin första jul :D

  20. Bästa är vår husvagnssemester med fiske och umgås med vänner. Utan barn dessutom. Då passar man på att njuta extra mycket!
    Kram Cissi

  21. Bäst och bäst – men 2013 kommer alltid förknippas med att min syster förlorade kampen mot cancern. :(

  22. Egentligen att det kändes som att jag lärde mig älska min fru ännu ett par steg till jämfört med föregående år.

  23. Tyvärr kommer 2013 att vara året jag kommer ihåg som året jag fick min MS-diagnos. Men allt är inte mörkt. Med den kommer insikten om att jag har många fina människor runt omkring mig som ställer upp. Och att det inte gör ont att fråga om hjälp ibland.

  24. Jag kommer att minnas hur sjuk jag var i början av året och hur jag kämpat för att övervinna sjukdomen och sakta men säkert blivit bättre och bättre och hur jag själv blivit förvånad över vilken styrka det finns i överlevnadsinstinkten, när jag var som sjukast trodde jag aldrig att jag skulle klara det, men nu är det bara spurten kvar!!! länge leve kärleken till livet!! <3

  25. Eftersom jag fick barn i år så är det ganska lätt att naturligtvis är det min dotters födelse jag kommer minnas bäst från 2013 :)

  26. Jag är gärna med och tävlar, och kommer bära med mig många minnen ifrån 2013, och tråkigt nog fler tyngre och jobbigare upplevelser än bra och positiva. Men för att nämna något positivt som jag kommer minnas ifrån året så är det när min dotter började förskoleklass. Var själv otroligt nojig och nervös inför hur det hela skulle gå, men när hon väl började så rullade allt bara på och gick bättre än jag någonsin hade föreställt mig innan.

    Kram Sanna

  27. Mitt allra bästa minne detta år är min 20års dag som verkligen blev ”det där lilla extra”. Spenderades tillsammans med min underbara familj, jättefina vänner och min härliga pojkvän. Finns nog inget mer man kan begära. Hopps jag kan har chans i denna tävling då detta verkar vara böcker som passar både mig min mamma, och flera av mina vänner då vi brukar låna böcker av varandra :)

  28. Det jag kommer minns från 2013 är nog hur kul jag har haft! Flög för första gången för att hälsa på min syster, har läst så otroligt många och bra böcker, tog körkort och så klart allt jag har gjort med gänget:) Roligaste året på länge!

  29. Oj, detta var svårt, men efter att ha funderat ett tag kom jag på det. Det måste vara ögonblicket när vi (jag, mina elever och deras föräldrar) fick reda på att vi hade gått vidare till Malmö-tävlingarna i Vi i Femman..Alla bara skrek rakt ut när de äntligen sa vår skolas namn. Det var skratt och gråt och obeskrivlig glädje hos alla. Själva resan till Malmö är också ett minne jag kommer spara från det här året.

  30. Jag har minne värre än en guldfisk som mina vänner uttrycker det men jag kommer nog minnas bäst de timmar jag spenderat med att skriva eller lyckan när jag fick ett present kort på adlibris på min födelsedag. Och jag kommer nog minnas hur illa det kan vara att vara sjuk för första gången på 4 år. Jag kommer även minnas de trevliga stunder jag hade med min kompis som dog för inte så läge sedan.

  31. Jag kommer minnas avslutande av mitt förhållande under sommaren, vi hade varit tillsammans i nio år så det var ett tufft beslut. Men det är ändå ett minne jag vill hålla tag i för det var helt rätt beslut för mig och det har gett mig en knuff i en helt ny riktigt och jag känner hur rätt det är!

  32. Det jag kommer minnas bäst från 2013 är känslan av hur mycket folk runt omkring mig faktiskt kämpar för mig när jag behöver dem.

  33. Ett av mina starkaste minnen är nog när jag i slutet på sommaren var på en klassresa med min klass och vi skulle gå en höghöjdsbana. Jag var så sjukt rädd och genom halva bröt jag typ ihop, men det var så gulligt för alla fortsatte att heja på mig och när jag tillslut kom i mål och skulle ta linbanan ner så började alla klasskompisar nedanför applådera. Det är ett fint minne jag kommer komma ihåg :) <3

  34. Jag kommer aldrig att glömma den dagen i år då jag fick reda på att Boktjuven skulle filmatiserats. Jag har älskat den boken sedan jag läste den för första gången, vilket var någon gång under 2008/2009.
    Någonting annat jag kommer att minnas från 2013 är att jag verkligen tog tag i skrivandet av min egna bok!

  35. Pingback: LUCKA 9 HOS NILMAS BOKHYLLA – 9/12 | BLOGGTÄVLINGAR

  36. Åh, hade varit en perfekt julklapp till brorsan! ::)
    Det jag kommer minnas mest från 2013 kommer förmodligen vara att vi fick vårt tredje barn, men eftersom det är beräknat att komma 29/12 så blir det kanske bebis nästa år istället. Men annars kommer 2013 vara det år jag kommer minnas som året vi äntligen flyttade från lägenhet till hus!

  37. Jag är med och tävlar :)

    Det jag minns bäst från 2013 är min resa till Skottland! Jag, pojkvännen och två vänner åkte dit under hösten, framförallt Edinburgh, och jag har aldrig i mitt liv varit i en främmande stad där man känner sig hemmastadd direkt, med så många historiska hemligheter och så trevligt folk!Jag vill så gärna tillbaka :)

    Angående böckerna tror jag att jag kommer gilla dem skarpt, med tanke på hur mycket jag gillade Hunger Games :)

  38. Åh vill mer än gärna vinna dessa böcker! Det som jag kommer minnas bäst ifrån det här året var en kväll i januari när jag och min sambo bestämde vilket datum som vi ska förgylla vår kärlek med ett bröllop. Det var inte ett lätt val, det finns ju trotsallt 365 dagar att välja på men när vi väl bestämde oss för 2 aug 2014 kändes det så himla rätt :)

  39. Jag vet inte… Kanske när vi var i Grekland när mamma fyllde femtio. Vi gick till ett sådant där fiskspa. Där små fiskar får tugga på ens fötter. Mina mostrar, min syster och jag testade, mamma och min äldre moster, betalade också för att testa. Men när dom stoppade ner fötterna, skrek dom till när fiskarna började sugga på deras fötter, så dom gav upp, och tvingade pappa att ta deras plats.
    Det var ett minnesvärt minne, eftersom jag länge har velat testa det, och det var väldigt mysigt att sitta där med familjen.

    Det var också ett minnesvärt minne när vi för första gången hälsade på min stora syster i Stockholm, har aldrig varit i Stockholm, och det var kul och det fanns massvis med goda restauranger där.

    Eller när Nyckeln släpptes. Hade varit uppe hela natten, och väntat på boken, och äntligen släpptes den. Det var en av 2013 bästa minne, då nyckeln äntligen släpptes.

    Hoppas verkligen att jag vinner, och jag har bloggat om tävlingen: http://stinasmusikhemsida.blogg.se/2013/december/vinn-bocker.html#comment

  40. Svår fråga, finns så många härliga saker att minnas! Men för ett par veckor sen hade jag min största filmupplevelse någonsin!!! Gissa vilken… Catching Fire!

  41. Jag kommer för alltid minnas resan till Island. Bodde hos en kompis och det var fantastiskt! Vi badade i varma källor, såg geisrar och kollade på valar. Det var så underbart, och man fick massa nya kontakter när man bodde hos en annan familj.

  42. Förmodligen kommer jag nog minnas min språkresa till Jersey allra bäst. En härlig vecka där jag träffade nya människor och tvingades prata engelska för att bli förstådd. Riktigt kul var det!

  43. Jag kommer att minnas bäst att jag och min kära sambo äntligen flyttat ihop i världens mysigaste trea. Mitt bland campus bruset och håliga väggar, har jag äntligen hittat hem! Världens finaste finaste finaste!

  44. Det bästa som har hänt i år är nog när jag och mina 2 bästa vänner gick på ett ordentligt disco. Inte ett sådant som man gick på när man var 10. Det här var visserligen också ordnat av skolan, men det var ordnat för en massa andra skolor i städerna runt omkring. Eftersom jag bor i en liten by där det aldrig händer något var det här stort. Och att mamma litade tillräckligt på mig för att låta mig åka buss i ca 1 h bort för att vara där till 12 är stort för mig. Det var första gången jag kände mig fri på ett sätt jag aldrig gjort förut.

  45. Det finns ju så många minnen… men som jag känner det just nu så kommer mitt starkaste minne från 2013 vara den 29 november – dagen jag äntligen fick se Black Veil Brides live för första gången! Det var en så otroligt häftig upplevelse. Det kommer jag aldrig glömma.

Kommentera

