Julkalendern 2013 – Lucka 10

10december

I dagens lucka är det Gilla Böcker som står för priset och då hittar vi bland annat ett exemplar av boken Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck och en tillhörande tygkasse samt boken Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld och en tillhörande t-shirt. Ett härligt kit med andra ord!

Beskrivning av Vi måste sluta ses på det här sättet:
Hanna går i tredje ring och drömmer om att flytta till Paris. Jens är tjugofyra och försöker vänja sig vid ett nytt liv. När de ses vid en fullsmockad bardisk blir de nästan osams. När de ses på tunnelbanan hem skrattar de, och när det är dags att skiljas kan Hanna tänka sig att ta en omväg. Hem till Jens. Nästa gång de ses är genom Jens nya jobb, på Hannas skola.

Beskrivning av Jag är ju så jävla easygoing:
Joannas hjärna är ett nöjesfält vid högsäsong, ett analogt twitter. Man kan också kalla det för adhd, och så länge hon äter sin medicin så är det inget större problem. I alla fall inte jämfört med att ha en mamma som förgäves försöker skriva en ny roman, och en pappa som apatiskt sitter framför teven. Och inte jämfört med att inte ha råd med ny medicin. Och därför lura en knarklangare på pengar. Och bli påkommen och mordhotad. Vilket inte är någonting alls, jämfört med att vara kär. I Audrey.

Tävlingsregler
– Vilken är den bästa julklappen du kommer att ge bort i år och varför är just den så bra? Skriv om detta i en kommentar till det här inlägget.

Tävlingen avslutas ikväll 23.59

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! GRATTIS CISSI C!

69 thoughts on “Julkalendern 2013 – Lucka 10

  1. Jag kan inte avslöja så många av mina inköpta julklappar, då jag har länkat många i familjen till din julkalender… Men en klapp jag är väldigt nöjd med är ett doftljus som luktar julgran till min farmor som nyligen har gått över till plastgran. Jag tänkte att om hon är lik mig – vilket folk brukar säga att vi är – så är det troligt att hon kommer sakna grandoften. Och ett doftljus är en relativt enkel lösning!

  2. Jag älskar ju att pyssla, så jag ger bort mycket handgjort i julklapp. Detta året har jag gjort fina bokmärken som jag ska ge bort till några som älskar böcker lika mycket som jag. Handgjorda saker brukar vara väldigt uppskattat i julklapp/present :-)

  3. Jag kommer att ge bort ett presentkort till min bästa vän som också är mitt ena barns gudmor. Presentkortet är på en hemsida som heter etsy.com där det finns så mycket fint att välja på. Skickar även till Sverige så du vet om hittar nåt där :) Ps. OM jag skulle råka vinna så behöver du inte skicka vinsten till NY, bara så du vet :) Jag har en syster i Sverige som är min kurir :)

  4. I år blir den bästa julklappen jag ska ge bort helt klart två av Astrid Lindgrens klassiker (Ronja och en Emil bok) som jag ska ge till min systerson Mio. Tanken är att han över tid ska få alla klassikerna. Jag vill ge honom en bit av vårt kulturarv och en del av min och syrrans barndom.

  5. Det är ett varsitt penn- och pysselkit till barnen. Det pysslas ständigt här hemma och det är ständig brist på pennor, papper, klister och tejp. Med dessa kit tar vi nya tag och börjar om på ny kula. Ut med alla gamla pennor etc, in med det nya! Och ett varsitt är mycket viktigt. Det ska vara milimeterrättvisa tydligen :-) !!

  6. JAg har två speciella presenter som jag kommer ge bort, Det ena är ett halsband, som mamma ska få i julklapp. Det är som ett litet litet ägg, med stenar i. Hon är nickelallergier, och kan bara ha silver och guld, så det här silverhalsbandet, kommer hon säkert tycka om.

    Den andra är ett chokladpaket till min stora syster, med en badsvamp, en schampoflaska som luktar jordgubs-vaniljtryffel, och en bodyliton som luktar som vit choklad. Tillsammans med några praliner som jag har beställt från nätet. Jag tycker det är en bra present då den är lite annorlunda, och den handlar om choklad, utan att det bara är choklad.

  7. Jag försöker alltid hitta finurliga julklappar till mina nära och i år tror jag att jag har lyckats bra. Det bästa tror jag är en godisautomat till min syster, som är en liten godisråtta men vars glupska hund stjäl allt hon kommer över.
    Jag ger givetvis bort den med tillhörande godis!

  8. Tror att den bästa julklappen jag ger bort är var sitt paket med tre spännande böcker till mina två äldsta barnbarn. Vet att det uppskattas för dom älskar att läsa!

  9. Jag ger bara paket till mina barn så det finns inte mycket att välja på. Min dotter är förtjust i Elvis så jag tror hon blir glad över Elvis-brickorna.
    Mia

  10. Oj jag är ju inte klar med årets julklappar men dotterns favorit kommer garanterat vara den där grävaren som hon önskat sig i över ett år. Hon älskar att leka med sin traktor och dumper men tycker att det saknas en grävare.

  11. Den bästa julklappen i år får pappa. Han är väldigt racing intresserad och har själv en sportbil och det han ska få i julklapp blir att få köra en laborghini eller ferarri, något han definitivt inte kan gissa sig till och något jag tror han kommer bli överlycklig för!

  12. Jag är med och tävlar! :)
    Den bästa julklappen jag ger bort i år är en hoppstylta till sonen. Han har tjatat och tjatat om en hoppstylta i över ett år nu. Det enda han önskar sig är en hoppstylta säger han trots sina 4 år. Har letat land och rike runt efter en barnvänlig hoppstylta och äntligen hittat en, Gissa om han kommer bli glad när tomten kommer på julafton!?

  13. Min mor har aldrig ägt en smartphone med har sedan en tid varit sugen pà att inskaffa en och göra sig av med sin gamla Nokia 3310 som hängt med henne i snart 10. Jag ska överraska henne med en iPhone 5 och det tror jag kommer att bli en mycket uppskattad julklapp :)

  14. Jag tänkte ge en present till min granne, en äldre dam ovanför för att hon varit så gullig och lånat ut sin cykelparkering till oss, vilket underlättat min vardag enormt när jag ska lämna sonen på dagis. Har dock inte riktigt bestämt vad hon ska få. Min sambo tycker ett par innetofflor eftersom hon klampar så mycket, så ja det hade ju varit en bra present haha..:) men eftersom hon ska fira jul själv så tänker jag snarare på en blomma och ngt nybakat.

  15. Jag kommer inte åka upp till Hälsingland och fira jul med min familj i år utan fira här nere i Blekinge med min sambo och hans familj så min bästa julklapp i år är nog gott & blandatpaketet jag tänker skicka upp till min mamma. Det kommer bland annat innehålla goda teer och några bra böcker.

  16. Ända sedan förskolan där mina barn går skaffade surfplattor i våras har det stått högst på våra barns önskelista. Att den dessutom är smidig att läsa e-böcker på, såväl som att spela angry birds, gör att det blir en julklapp som hela familjen kommer uppskatta!

  17. Det måste nog vara sambons rakapparat. Han har fått för sig att han ska odla skägg och det börjar likna en ordentlig Alexander Bard-musche just nu. Med rakapparaten kan han ändå hålla det lite längre men ändå i styr. Plus att man slipper det där riktigt stickiga när det börjar växa ut efter en renrakning ^^

  18. Åh vad jag vill ha dessa!
    Den bästa julklappen jag ska ge bort är en väldigt fin filt från Marc O Polo som min mamma ska få.

  19. Bästa julklappen jag kommer ge bort i år är självklart böcker till mina barn! Vad är bättre än att ge bort en helt annan värld full med magiska händelser där man kan drömma sig bort, lära sig nya saker, och lära känna nya vänner. Dessutom blir det kvalitetstid när man läser tillsammans.

  20. Jag ska ge bort mig själv som städhjälp, läxhjälp och cykelreparatör i julklapp! Allt sånt där som måste göras, men som är så dödligt tråkigt, ska jag göra åt andra så att de kan få tid för det som gör dem glada. :)
    Glad 10:e december!

  21. Jag ger min glädje och värme till familjen men även bjuder på massa nyttighetsbak i julform :)

  22. Vi har slutat köpa julklappar, men brukar ge varandra hemmagjorda saker – eller lite plojbetonade saker. Den bästa i år kommer att bli den vi ska ge en släkting som strax före nyår 2012 fick jobbet som butikschef på en av matbutikerna här. Vi har sparat vartenda kvitto från våra inköp där i år som han kommer att få fint inslagna på julafton.

  23. Den bästa julklappen jag kommer ge bort i år är spabehandling till min mamma. Hon ställer alltid upp för alla, är över generös och har aldrig energi eller pengar för att ta hand om sig själv. Så jag tror att denna jul kommer hon bli extra glad då det är hon som kommer bli bortskämd för en gångs skull :)

  24. Min sambo, barnens kära far,
    har ännu en bit av barnasinnet kvar!
    Ett PS4 döljer sig i hans paket,
    för du ser, att spela är bland det bästa han vet!
    Det står högst upp på önskelappen,
    och jag är en av få som lyckats få tag på drömklappen!

  25. Pingback: LUCKA 10 HOS NILMAS BOKHYLLA – 10/12 | BLOGGTÄVLINGAR

  26. Jag ska ge bort ett par tofflor med Blixten McQueen på till min brorson. Varför den är så bra? För lilleman älskar bilar, traktorer och allt sånt där. :)

  27. I år är det faktiskt lite brist på fantasi när det gäller julklappar åt dem jag ska köpa. Men än så länge har jag köpt två monster-tröjor till min brorson som är underbart gulliga. Den ena har två stora ögon, en rad av tänder och tunga utstickandes (awesome) och den andra är en luvtröja där luvan har tänder och ögon (dvs. huvudet) och sen är det en reptilryggrad nerför ryggen…. Så gullig och så snygg. Kollade faktiskt om den fanns i min storlek, tyvärr inte *snyft*.

  28. Jag har köpt ett löpband till min dotter, som så gärna vill springa och träna, men inte kommer ut pga funktionshinder. Jag är RIKTIGT nöjd med den julklappen! mycket för jag vet hur mycket det kommer att uppskattas!

  29. Jag tycker in general att jag ger bort bra paket i år, men den jag är mest stolt över går till min pojkvän (nu får han inte se det här). Han är star wars-nörd och han läser mycket klassiker. Så hittade jag då en star warsbok baserad på film 4 som är skriven som en shakespearpjäs. Den var så galet rolig (och fin!) och jag kände verkligen att den måste han få. Här är en länk: http://www.amazon.com/William-Shakespeares-Star-Wars-Doescher/dp/1594746370

  30. En resa. Och jag skall åka med. Finns inget som är så kul och som vidgar vyerna så mycket. Det är egentligen då jag har mest tid att läsa också.

  31. Den bästa (eller bästa kategorin då) är ju såklart böcker. Nästan alla jag känner får nån bok. En bok är absolut det finaste och bästa man kan ge någon i min smak eftersom det är precis som att ge bort en resa. Fast en inre resa. En resa där man förhoppningsvis får nya vänner, uppleva nya saker, kanske lära sig ett nytt språk… En bok är en skatt, i mitt tycke! :)

  32. Jag ske ge Josefine Sundströms underbara bok ”Vinteräpplen” till svärmor. Dels är detta den bästa bok jag läst i år, och dels utspelar den sig i Finland under andra världskriget där min svärmor är uppväxt, så jag tror definitivt att hon kommer tycka lika mycket om den som jag gjorde.

  33. åh vilken trevlig vinst i dagens lucka! den bästa julklapp jag kommer att ge i år är nog åt mamma, som älskar personliga och gärna hemgjorda presenter. hon kommer att få en årskalender för 2014 med foton jag har fotat under året. hon har fått en nu i flera år och påminner mig många gånger om redan från sommaren om att hon vill ha en sådan nästa jul också. dessutom kommer hennes julklapp att innehålla ett par rosa torgvantar med små flätor. jag stickar ganska mycket så hon önskade sig ett par torgvantar, och efter att ha tittat genom över 2000 mönster på vantar bestämde jag mig för att de här skulle bli de perfekta vantarna åt henne! när det gäller presenter siktar jag inte på att ge något dyrt och fint, utan något som passar åt mottagaren och som är speciellt för dem och gärna gjort med kärlek :)

  34. Jag kommer ge min pappa Nordiska väsen. Den passar honom perfekt eftersom han älskar sagoböcker (mest för illustrationerna, så som John Bauer) och jag har hört mycket bra om den:)

  35. Min bästa julklapp i år är en fotobok som jag har gjort till min sambo. Det är en fotobok över vårt år som gravida och bilder på vårt nyfödda barn. Tror han kommer bli mycket glad :D

  36. Jag kommer att ge bort en stor korg full med böcker, faktiskt till min mamma. Hon har sagt att vi inte ska köpa något ”stort & dyrt” till henne så jag har faktiskt frågat några förlag och fått böcker. Jag själv har redan läst de & recensionerna kommer upp efter jul då mamma har fått bokkorgen! Min mamma älskar också att läsa och när hon var liten var hon en ”bokoman”, precis som jag är nu!

  37. Den bästa julklappen jag kommer ge bort är en fotobok till min syster med alla bilder jag tagit på hennes tre underbara barn. Det är en personlig julklapp som jag tror kommer göra min syster rörd och glad.

    MVH /Ida

  38. Den bästa julklappen i år blir till min bror! Han är 26år, och önskar sig en broderad julgransmatta! Och jag menar, hur många 26åriga killar önskar sig det?! Han vill ha en som någon i familjen broderat själv (och det blev jag..) och som han själv sedan kan brodera in alla årtal på när den används! Jag är själv sjukt chockad över detta, men min bror är en väldig ”familje-människa”. (och en otrolig tur att han aldrig skulle läsa på bokbloggar!!) ;) Så denna matta sliter jag lite med varje kväll för att den ska bli klar i tid, och det är helt klart den här julens bästa julklapp! :)

  39. Det bästa är att ge bort en upplevelse, typ teaterbiljett, där man själv följer med som sällskap. Då får man något att se fram emot, man får roligt själv och man får trevligt tillsamans vid ytterligare ett tillfälle förutom julafton. :-)

  40. Jag ska upp tidigt på juldagsmorgonen och ge hästarna ett litet ”godispaket”, det lär helt klart bli den mest genuint uppskattade julklappen jag ger! Annars har jag också ett par noggrant utvalda böcker till familjen :)

  41. den bästa julklappen jag kommer ge bort att pressentkort på en skräddarsyd skjorta :D svärfar som ska få den har mycket skjorta på jobb och är alltid på jakt efter den perfekta :D

  42. I år är jag för en gångs skull ute i god tid, har gjort en seriös julklappslista i ett worddokument med alla förslag jag har till alla personer med bilder till, priser och i vilken affär. Vissa kallar det överambitiöst men jag gillar att skriva och då blir det oftast sådant då jag gillar att vara strukturerad. Vad jag är mest nöjd med är svårt att säga då det inte är några ”sista-minuten-köp” i år och jag känner mig ganska nöjd med alla inköp. Men något extra fint är nog den vattenkaraff jag har köpt till min mamma eller så min plan med att göra eget julgodis och lägga i glasskålar till min pappa och pojkvännens föräldrar, det blir enbart lyckat om godiset blir bra vilket jag hoppas :D

  43. Till min systers fotbollstokiga son ska vi ge FIFA 2014 wii, något han önskat och han är en riktig fotbollsnörd. Så detta kommer bli årets julklapp tror jag. Han kommer skrika av glädje =)

  44. Bästa julklappen i år är ett Nintendo 3DS XL till sambon som är spelnörd till tusen :)

  45. Den bästa julklappen jag ska ge bort i år är en egengjord drömfångare till min bästis. Hon ska flytta vid årsskiftet och jag hoppas att alla hennes drömmar blir sanna och att hon tänker på mig ibland.

  46. Jag är gärna med och tävlar, och i år kommer det faktiskt inte bli så många julklappar då ekonomin ligger på botten. Men jag är lite extra glad över att jag hade turen att vinna Skylanders startpaket att överraska min lillebror med. Det är något han har önskat sig riktigt länge och som jag absolut inte trodde att jag skulle kunna ge honom.

    Kram Sanna

  47. Den bästa presenten jag kommer att ge bort i år är en film som jag har spelat in då den sändes på tv. Den censurerades från att sändas i det land mina föräldrar bor och de har så gärna velat se den filmen men den finns ingenstans att få tag på för dem. De kommer bli glada med tanke på hur mycket de har pratar om filmen!

  48. Bästa julklappen i år är de matchande julkjolarna som jag har sytt till min bästa väns två små döttrar. Jag har nog inte sytt sedan syslöjden i mellanstadiet men de blev faktiskt väldigt fina och jag tror att de alla tre kommer bli glada för dem. :)

  49. En pyjamas till min man !
    Den gamla är verkligen uppnött (eller älskad som min man säger) och nu ska den bort.
    Så roligt är det inte på helgmornar se honom vid köksbordet.
    Kort sagt en jjulklapp till mej själv !

  50. Jag ska ge ett spel,
    som i sig aldrig är fel,
    till pojkarna mina !
    För att deras fantasi aldrig ska sina !

  51. Det kommer bli till min kära far som är ett stort fan av lakrits.
    Det är dags att ge honom en riktig lakritsupplevelse. 1,5 timme fyllt av smaker, kultur, historia, visioner. En lakritsprovning från Lakritsfabriken Helsingborg. Jag är själv lite avundsjuk…

  52. Den bästa julklappen detta år kommer bli till min underbara son.
    Han älskar fotboll och jag ska ta med honom på ett riktigt äventyr.
    Fotbollsmats i England där han får se sitt favoritlag – Chelsea.
    Hela familjen följer såklart med. Medan fru och dotter roar sig med shopping
    blir det fotboll för hela slanten.

  53. Min bästa julklapp blir en get från Action Aid! På så vis får en afrikansk familj mjölk som de kan sälja eller behålla själva. Geten får killingar som de kan sälja och på så vis får de hjälp med försörjningen utan att bli beroende av bistånd.
    Man kan välja andra julklappar från Action Aid också, helt beroende på plånbok och smak.

  54. Åh, jag vill verkligen vinna dessa böcker, de låter ju som något jag skulle älska! haha
    Årets bästa julklapp blir ett periodiska-systemet-duschdrapperi till min kära pojkvän. Ända sen han såg det på the Big Bang Theory, har han önskat sig ett likadant. Han kommer att bli så himla glad! :D

  55. Jag vill också vara med! Jag kommer att ge bort en fin kokbok till svärmor med förhoppning om att vi blir ditbjudna på middag oftare.

  56. Den bästa julklappen jag kommer ge bort i år är en halsduk som jag stickat på i några månader nu till mamsen. Det är ju alltid extra kul med personliga julklappar som man vet att någon har lagt mycket tanke och arbete bakom! Kram.

  57. Jag ska ge bort saker jag vunnit i jul,
    att delta i tävlingar är så roligt även om jag inte har tur alla gånger.
    Har fått lite mat i Garants julkalender som jag kommer lägga i en korg,
    slå in i cellofan och knyta ett rött band om och ge till mina föräldrar.
    Hade gärna vunnit lite böcker till mig själv i julklapp också :)

    Kram

  58. Troligen en råsaftcentrifug. Man kan krama ut allt det goda ur frukt och rotsaker bl.a.. Har själv en äldre variant som är OK.

  59. Den bästa julklapp är faktiskt en jag har vunnit.. en lyxig kaffemaskin som ska belöna världens bästa mamma i jul! <3 Det känns så roligt att det spritter av glädje i hela mig. =)

    Ett bokpaket att plöja igenom i jul,
    det är vad jag kallar riktigt kul!
    Saknar rikligt med bra läsning,
    Därför skickar jag dig denna hälsning! ..

    MVH/ Decibel S

Kommentera

