Julkalendern 2013 – Lucka 14

14december

Nu är det helg igen och imorgon väntar tredje advent! Först ska vi ta dagens lucka som sponsras av Pocketfodral och där fyra av er har möjlighet att vinna varsitt pocketfodral i skinn. Det är alltså precis vad det låter som – ett väldigt smidigt skydd för dina pocketböcker.

579861_221489761313528_1095165735_n

Tävlingsregler
– Vad läser du helst under juletid? Berätta och motivera!

Tävlingen avslutas ikväll 23.59

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! GRATTIS JAKOB, CARRO, EVA Å OCH JOHANNA!

61 thoughts on “Julkalendern 2013 – Lucka 14

  1. jag läser kanske helst något lättsamt och underhållande för att få lite distans till den torra kurslitteratur man måste läsa i studierna, innan vårterminen startar och facklitteraturkarusellen drar igång igen.

  2. Kan inte slita mig från Sagan om Isfolket, är nu på bok 42 av 47. Dessa böcker är spännande och med mycke fantasi, något som passar mig just nu. :)

  3. Jag tycker att det är skönt att läsa böcker med inte alltför tung handling. Även romantiska och kanske lite äventyrliga böcker läser jag en hel del under julen, böcker som man bara kan sjunka in i och försvinna bort en liten stund.

  4. Jag läser sällan något särskilt under jultider men i år har jag faktiskt beställt hem en julig bok. Just for Christmas av scarlett bailey, tror det kan bli en perfekt julläsning. Annars brukar det ofta bli omläsningar av gamla favoriter under julen, perfekt som mysläsning. Däremot får jag ofta cravings efter harry potterfilmerna runt jul så de tänkte jag att jag skulle passa på att se om.

  5. Jag vill precis som alltid annars läsa det jag är mest sugen på, har jag tur kan jag vara sugen på att läsa någonting juligt och mysigt.

  6. Jag är inte så förtjust i just julböcker (de flesta jag ser verkar tillhöra chic lit och jag har svårt för den genren) så runt jul brukar jag istället läsa böcker jag fått förra julen som jag inte ”hunnit” läsa och som jag verkligen vill läsa. Det gör jag för att jag förmodligen kommer få nya böcker i jul som jag verkligen verkligen vill läsa och då kan ju inte den listan vara hur lång som helst :)

  7. Under julen läser jag antingen en deckare á la Agatha Christie eller något mysigt i stil med Sparkle. Inget allt för krävande eller för långt, något som man lätt kan mysa ner sig under en filt med! :)

  8. Vilka svåra frågor du ställer. Jag anpassar egentligen inte vad jag läser till årstid på något sätt. Kan man svara julklappsböcker? För det brukar finnas ett gäng sådana som jag sett fram emot och börjar sluka så fort jag bara kan :)

  9. Åh vad fint, det skulle jag verkligen vilja vinna! :)
    Hm, för mina systerbarn eller vad man nu säger hoppas jag att få läsa någon julsaga. De är nog inte tillräckligt stora för A Christmas Carol riktigt än dock.. får försöka hitta något annat. Jag själv kommer nog att ge mig i kast med någon deckare eller eventuellt att jag tycker att jag äntligen har tid för Kampen om Järntronen. Jag tar det lite som det kommer helt enkelt! Det kanske ligger en bok under granen som jag bara måste ta tag i med en gång, vem vet ;)

  10. Detta skulle vara otroligt bra för mig för jag köper de allra flesta böcker som pocket för att jag tycker att de är finare och skönare att hålla i.

    • Och det var inte det jag skulle svara på. Jag läser alltid Nicholas Sparks böcker på julen. Hjärtevärmande kärlekshistorier i vintermörkret.

  11. Jag försöker, för det mesta, att läsa böcker som på något sätt har lite koppling med julen eller om den kanske utspelar sig under julen. Man får mycket mer julkänsla och förväntan inför julen stiger flera grader. Den här julen är jag mest inriktad på historiska böcker som utspelar sig under julen/vintern. Passar perfekt!

  12. Eftersom jag pluggar och därför läser en hel del kurslitteratur vill jag under julhelgen läsa sånt som gynnar mig, sånt som inte påminner mig om skola-men ändå skulle kunna ha nytta utav det där. Därför har jag i julklapp önskat mig Blondinbellas bok Economista och Elaine Eksvärds böcker Härskarteknik och Retorik. Kram

  13. Hej! under juletid läser jag helst bekanta, mysiga berättelser, gärna om sagovärldar! Tex Harry Potter, Narnia, Sagan om ringen… julen är magisk och det förstärks med bra böcker om andra världar!

  14. Jag är gärna med!
    Även om en berättelse som utspelar sig i juletid alltid är supermysigt att läsa, så finns det så få av den sorten jag har dragits till. Därför föredrar jag nog en bok med fantasy-inslag – antingen high-fantasy eller kanske en magisk värld gömd i vår egen. Magi, helt enkelt – det passar mig väldigt bra under julen :)

  15. Då läser jag helst Harry Potter serien. Perfekt att krypa ner i soffan/sängen med lite varmt te och sträckläsa i några timmar :)

  16. Det blir något lättläst, gärna romantiskt. I år kommer det antagligen bli att fortsätta med Sagan om Isfolket som jag håller på att läsa om. Och i telefonen har jag just laddat in Anders Jallais första bok som ljudbok – inte ett dugg romantiskt för balansens skull :)

  17. Altt som jag inte hunnit läsa resten av året. Har precis läst klart Hungergames triologin och börjar på Hundraåringen… juletid är perfekt att ta igen allt!

  18. Pingback: LUCKA 14 HOS NILMAS BOKHYLLA – 14/12 | BLOGGTÄVLINGAR

  19. Åh glömde svara på frågan i min tidigare kommentar.. kopierar allt och gör om!

    Detta måste vara det mest välbehövliga jag sett på länge! Pendlar in till Linnéuniversitetet där jag pluggar till statsvetare. All tid på bussen spenderar jag med att läsa böcker, allt från skönlitterära till kurslitteratur. Mitt vanliga problem är att kanterna blir stötta i väskan där det finns så mycket saker mer än böcker. Fodralet skulle passa alla mina böcker då de oftast är i pocketformat och skulle verkligen hjälpa till att hålla mina böcker i ett snyggare skick då jag gillar att läsa dem flera gånger och älskar när de är i nyskick utan spruckna bindningar, kanter eller liknande.

    Det böcker jag allra helst läser är lite blandning av fantasy, romans och liknande. Favoritserierna är trylle-triologin, House of night, hush hush serien samt dearly departed serien. Detta är precis min typ av böcker. För något år sedan var jag inne i Sci-fi-bokhandeln i Malmö och dem hade precis gjort en ny hylla med ett speciellt namn för denna typen böcker som jag tyvärr inte minns. Vilket som så är det lite av overkligheten som får mig att njuta av böckerna, något annorlunda från ens egna vardag som skiljer sig från den trista formella kurslitteratur jag oftast får läsa. Just känslan av att det ”kan” finnas overkliga varelser, magi och andra varelser är en lockande tanke och idén att det även finns i vårt samhälle fanns ingen skulle veta det är vad jag gillar :)

    Härlig julkalender som har gett mig mängder med boktips, God jul! :D

  20. Under julen läser jag helst lättsmälta feel-good böcker, gärna i pocketformat så ett fordral vore toppen!

  21. A Christmas Carol av Dickens (på original-språk såklart!) är ju den bästa julsagan, den är så mysig, klassisk, spännande och man får verkligen julkänslor av den boken! :)

  22. Julen är magisk tid och då läser jag helst någon av Haruki Murakamis fantastifyllda och surrealistiska böcker.

  23. Jag läser helst en bakbok för att få inspiration till julmys och godsaker men vanligvist blir det ofta en deckare på det.

  24. Jag läser allra helst deckare eller självbiografier. En av mina senaste favoriter är Märkta för livet av Emelie Schepp.

    Kram Sanna

  25. Jag läser helst fanasy eller något tjockt av Stephen King. Vad som helst som är så mycket motsats till kurslitteraturen som möjligt. Det är ledighet och då ska även lässtunden vara ledig.

  26. Av någon anledning läser jag helst biografier under julen, det är något mysigt med att gräva sig ned i någon annans liv med tända ljus och snö utanför fönstret.

  27. Jag brukar läsa julberättelser bl.a. En Julsaga av Dickens. Om jag fått någon julklappsbok måste jag ju titta på den också. När jag var ung fick jag en bok om Kulla-Gulla varje år då satte jag mig meddetsamma vid ett tänt ljus och började läsa.

  28. Åh, jag är absolut med och tävlar. Pocketfodral måste vara något av det påhittigaste om man vill ha sina pocket snygga längre! :)
    Vid denna juletid läser jag ”80 Dagar Blå” som är en oemotståndlig erotisk berättelse i samma anda som Femtio nyanser-serien. 80 dagar blå är den andra boken av tre. Inte så mycket jultema i de böckerna men det kvittar! Bra är dom iallafall!

  29. Gud vad smart! Jag läser helst något enkelt eftersom man har så mycket att tänka på. Har nyligen läst både Bingo Rimérs och Carolina Gynnings självbiografier :)

  30. Jag vill ha lättläst, underhållande, myspysande och spännande under juletid. Fast egentligen spelar det inte så stor roll utan tar den bok som ligger högst i min läshög.

  31. Samma lika som annan tid. Det finns alltid böcker som väntar, en bra deckare, en novellsamling, essäer, nya intressanta böcker som väntar på bibblan, rec ex, vinster. Inte så ofta nån speciell julklappsbok. Men ett vet jag, i år kommer de alla att hamna i BookSeat när de ska läsas. Det har tomten lovat!

  32. Min morfar var en kreativ herre och han skrev små noveller om mig när jag var liten. Det var alltid spännande att vid jul få höra vad han hittat på den här gången :) Åh vad jag älskade min morfar…vi var så lika… I Jultid brukar jag ta fram dessa berättelser och minnas min fina vithåriga morfar som tyvärr gick bort för 10 år sedan. Jag läser även A Christmas Carol av Dickens…lite av härlig julstämning i den

  33. Jag brukar/hoppas hinna läsa något jag inte har hunnit läsa under året som gått. I år så hoppas jag hinna sitta med Justin Cronins The Twelve och Nyckeln (som jag ska hämta hem från biblioteket på måndag), Men jag har inget ”jullov” så mer lästid än vanligt blir det inte, snarare mindre, men ska försöka hinna få lite julefrid. Då är pocket bra som går att ta med i väskan, i ett snyggt fodral :)

  34. Som alltid så läser jag allra helst en välskriven deckare. En tjock! Den får gärna utspela sig i Storbritannien och kommer troligtvis från förlaget Minotaur…

  35. Just nu har jag börjat på sista delen om Nora & Patch i Hush Hush Saga. Riktigt, riktigt bra bokserie (urban fantasy) men underbar spänning OCH stämning! :)

  36. Åh en fodral vill jag ha:). Jag brukar inte läsa nåt speciellt vid olika högtider men nu är det mycket fantasy och jag har Insurgent som väntar på mig:).

  37. Tegelstenar! Det är så mysigt att kura ihop sig en sen kväll och läsa långt in på natten. Det är mörkt ute, man har tända ljus och bara njuter av läsningen. Så utnyttjar jag den mörka årstiden bäst;)

  38. När min pappa levde brukade jag alltid få en bok på engelska i julklapp. Det kunde vara en deckare eller en roman. Den brukade jag läsa under julen. Nu lever han inte längre så det blir ingen engelsk bok numera, men gärna en mysig deckare i alla fall.

  39. Underligt nog så vill jag helst läsa julkokböcker eller julpysselböcker denna jul! Jag tycker om att bläddra i kokböcker annars med men har aldrig haft det suget efter en sådan bok vid jultid tidigare.
    Skönlitterärt så läser jag för tillfället Jules Verne´s ”En världsomsegling under havet” och planerar att läsa en romantisk bok i julhelgen. Inte min vanliga stil, men jag tror det behövs lite feel-good-läsning i det sista julstöket.

  40. Ett par år i rad har jag läst ”Julmysteriet” av Jostein Gaarder för barnen i december. Den innehåller 24 kapitel och blir som en adventskalender.

  41. Jag brukar alltid läsa om Sagan om Isfolket under december månad. Men jag varvar med lite annat också.
    Isfolket serien är en super favorit. Den är så medryckande och jag älskar att läsa om livet i Norden förr i tiden. Sen gillar jag det övernaturliga inslaget.
    Mellan dom böckerna har jag precis läst ut en bok jag fått . En kriminalroman av Emilie Schepp. Den heter Märkta för livet. Jättebra bok med en liten annorlunda twist jämfört med andra kriminalromaner.
    Jag samlar på böcker och har nu ca 1700 st. Läser om dom med jämna mellanrum. Läser väldigt mycket då jag ofta är sängliggande pga min sjukdom.

  42. Jag läser helst lätta böcker som serieböcker och pockets, runt jul är det så mycket att hålla koll på så jag läser oftast i korta sessioner även om en tjock bok förstås lockar om den verkar spännande :)

  43. Riktigt bra deckare! Därför att jag älskar att sitta i en fåtölj & bara läsa lääänge :-)

  44. Läser Harry Potter precis nu, det är på något vis juligt, en magisk värld för en magisk tid! Men allra helst läser jag mina gamla barnböcker med jul tema. Har en jättefin om Kermit när han träffar tomten – fantastiska illustrationer. Sen har jag även en bok som är som en kalender var man läser en berättelse varje dag. Sjukt mysigt!

  45. Vill gärna vinna ett snyggt o praktiskt pocketfodral!
    Läser nog de typer av böcker som jag gör i vanliga fall såsom deckare ,feelgood och lite fantasy .
    Men läser gärna de böcker som utspelar sig under vinter /juletid för extra stämning.
    Det är lite utav en favorithögtid både i böcker och verklighet .
    Läser också gärna barn/ungdomsböcker m jultema för nostalgi …..för att inte tala om att jag just i juletid blir väldigt svag för inredningstidningar och liknande innehållande mysiga bilder o reportage .
    Hälsningar Mariann

Kommentera

