Recex i e-boksformat, ja eller nej?

Något som jag och många andra har märkt på sistone är att fler och fler förlag verkar skicka sina recensionsexemplar som e-böcker. Jag förstår dem på sätt och vis eftersom det både blir billigare för dem samt att risken att böckerna säljs vidare närmast utesluts MEN det finns också mycket nackdelar med beslutet. Det är väldigt många som inte gillar att läsa böcker på det viset, känslan man får när man håller i en fysisk bok försvinner och för de som inte har plattor av någon sort är det enda alternativet att läsa på datorn och hur bekvämt är det?

Tidigare har jag tagit emot en mycket liten del e-böcker som recensionsexemplar och jag har inte haft några problem med det så sätt men när jag häromdagen fick veta att ytterligare förlag gått över till e-böcker blev jag faktiskt besviken. Det kommer i alla fall inte bli fler recex i e-boksformat på ett tag för mig.

Vad tycker ni? Gillar ni recex i e-boksformat eller vad säger ni i frågan?

25 thoughts on “Recex i e-boksformat, ja eller nej?

  1. Gillar inte e- böcker överhuvudtaget. Kan väl vara smidigt om man ska i väg på semester men annars vill jag ha riktiga böcker!

  2. Jag är inte så förtjust i att få rec.ex i e-boksformat eftersom jag tycker att Iphoneskärmen är för liten för optimal läsupplevelse och att läsa på datorskärmen är inte ett alternativ eftersom jag gör det så mycket under arbetstid och vill vila ögonen. Tidigare har förlagen frågat om det går bra att de skickar rec.exen i e-boksformat men i vår är det två förlag som svarat att de enbart erbjuder mig rec.ex som e-bok. Jag har tackat ja eftersom böckerna intresserar mig, men det är något som skaver lite. Förstår att deras kostnader säkert blir mindre, men jag som sitter mycket vid skärm på dagtid vill gärna läsa pappersbok på kvällstid. Det är också en fråga om känsla. För mig blir det mer slit- och slängkänsla över e-böcker men det är väl konservativa sidan av mig som talar kanske …

  3. Gilar det faktiskt inte alls. Äger ingen läsplatta så blir lita tråkigt att sitta och stirra på datorn hela tiden. Har faktiskt inte läst en end av böckerna jag fått som e-bok än…. o.O

  4. Jag förstår också varför de väljer att hellre ge recex som e-böcker och skulle gärna acceptera dem, men jag känner mig lite nja på den frågan. Mest för att jag inte har någon läsplatta och jag vet inte om jag kommer att skaffa någon heller. Visserligen kan jag läsa e-böcker på datorn eller på min telefon, men jag har märkt att det inte är något för mig. Pulseit sidan är den enda som jag av någon anledning kan läsa en bok på datorn, men annat går bara inte..

  5. Jag tycker det är tråkigt. Såklart är jag jätte glad över att förlagen skickar ut recex överhuvudtaget men alla har inte möjligheten att läsa e-böcker, hade jag t.ex. inta haft min mobiltelefon hade jag fått sitta på en stol framför min dator (som är en stationär) och läsa boken… och hur kul, och bekvämt, är det? Böcker i pappersformat ger i alla fall alla möjligheten att kunna läsa recex.

  6. Jag ogillar e-böcker som rec.ex. Jag har ingenting att läsa på & jag vill ha den fysiska boken!
    Att läsa på datorn är väldigt obekvämt och de få rec.ex jag fått som e-böcker prioriteras ju inte!

  7. Jag gillar det, men så har jag också en läsplatta. Jag tror att det är nödvändigt för att hålla kostnaderna nere och för att ha råd att ge recex till oss bokbloggare.
    Men för de som inte har läsplatta är det bara ledsamt…

  8. För mig går detta helt bort. Gillar inte e-böcker, har ingen platta eftersom jag vill bläddra, lukta, tafsa och se den stirra på mig i olästhyllan (och senare i stora bokhyllan). Dessutom har jag redan så många fina böcker som står där och tålmodigt väntar på mig, en fil på datorn (eller annorstädes) har jag mycket svårt att se kunna ha samma dragningskraft dvs. de kommer förmodligen inte bli lästa. Tar redan inte emot recex jag inte verkligen, verkligen vill läsa och e-böcker vill jag ju inte läsa, så… Nej för mig.

  9. Jag tar inte emot e-böcker som recex, jag har försökt ett par gånger tidigare men de blir liggande olästa i förmån för fysiska böcker så blir jag erbjuden e-böcker så tackar jag numera nej.

  10. Jag gillar det inte, föredrar helt klart en fysisk bok och varje gång jag har fått ett recensionsexemplar som e-bok har det visat sig vara så konstigt format (konstig styckesindelning, stavning osv..) Jag lånar hellre än tar emot recensionsexemplar nu.

  11. Jag har inget att läsa sådana böcker på förutom datorn och det funkar inte för mig. Då tappar jag koncentrationen eller får huvudvärk. Så hade jag blivit erbjuden sådana recex hade jag fått tacka nej.

  12. Vilket förlag var det som senast gick över till det?

    Jag tycker att det är ganska skönt att läsa på läsplattan så för mig gör det inte så stor skillnad om jag får boken som e-bok eller fysisk bok.

  13. Jag förstår förlagen – det blir nog väldigt mycket billigare och smidigare. Men om jag går till mig själv är det större risk att jag inte läser böckerna då, jag glömmer liksom bort dem. Out of sight, out of mind…

  14. Jag tycker det är lite ofint av förlagen, faktiskt. Om man ser det rent krasst så är boken på sätt och vis lönen för att vi skriver om den. Det är inte speciellt hög lön för att läsa en bok och sedan skriva om den. E-böcker är säkert jättebra på många sätt, men personligen så känner jag att de böcker som jag verkligen vill ha, de vill jag ha i bokhyllan. Och det är ju de böckerna jag ber att få recensionsexemplar på. Första gången jag fick en e-bok i stället så frågade de inte ens om jag hade något att läsa den på utan tyckte att datorn gick väl bra. Det är bara så svårt att ta med den på bussen… Nu har ju jag läsplatta, men man kan ju inte förutsätta att alla har det.

  15. Eftersom jag inte skaffat mig läsplatta utan får läsa e-böcker på datorn eller i telefonen så är jag inte så förtjust i dem. Dessutom är det ju som du säger. Det är inte samma känsla som en fysisk bok!!

  16. Nej jag vill helst ha fysiska böcker men man försår ju förlaget(att det blir billigare& lättre..) väldigt tråkigt! Vilken förlag var det nu som har gått över till e-bok?

  17. Det är nog väldigt smart för förlagen eftersom det både blir billigare och enklare för dem än att skicka iväg fysiska böcker. Men samtidigt håller jag med dig om att de flesta bokbloggare förmodligen föredrar just fysiska böcker och än så länge är det inte så många som har e-bokläsare i Sverige. Så det är förmodligen ett smart drag, men det känns lite trist.

  18. Jag läser inte e-böcker överhuvudtaget då jag anser att känslan som en bok ger försvinner. Så nej jag tycker inte att det är okej med recex i e-boksformat. Men eftersom allt i vår värld handlar om pengar och åter pengar så förstår jag att de ger ut recex digitalt. Men jag läser dem inte!

  19. Håller på ett ungefär med dig. Det kanske är billigare för förlagen, men om det inte är så många som gillar att läsa på datorn så blir det ju inte så många efterförfrågningar på böcker, vilket gör att det dem ändå tjänar mindre eftersom dem inte ”kommer” ut i sociala medier.
    Jag håller tummarna för att de ska fortsätta med fysiska böcker!

  20. Själv har jag ingen möjlighet att läsa e-böcker, för jag sitter inte gärna vid datorn och läser en hel bok, så jag får avböja recensionsexemplar som bara går att få som e-böcker. Tummen upp för ”riktiga” böcker!

  21. Jag har väl egentligen inte så mycket emot det, men har en tendens att skjuta på böckerna och glömma bort att jag har dem då, hehe

  22. Precis som i en tidigare kommentar så är ju boken själva lönen för att man läser och recenserar boken och så tycker jag att man kan få den i fysiskform. Jag har ingen läsplatta eller ipad så för mig blir det inga e-böcker.

    Men vad är det för förlag som har gått över till det som du skriver i inlägget?

  23. Pingback: Okej, ska vi ta det igen? | Nilmas Bokhylla

  24. Pingback: Veckans bokbloggsfråga v.48 | Nilmas Bokhylla

Kommentera

