Insurgent

Och så har jag ÄNTLIGEN fått läsa fortsättningen på Divergent! Det var på tiden, eller hur?

12643928Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #2
Utgivningsår: 2012
Förlag: Katherine Tegen Books
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON | The Book Depository

VARNING FÖR SPOILERS OM MAN EJ HAR LÄST TIDIGARE DELAR I SERIEN!

Utläst: 9 februari 2014

Handling:
Efter att ha klarat sig med en hårsmån från att bli skjuten tvingas Tris Prior ändå betala ett högt pris för sin frihet. Tillsammans med Tobias och de närmaste söker de sig till säkerhet men vad är egentligen säkerhet och vem kan de lita på?

Efter Dauntless attack mot Abnegation är världen på väg att förändras, både på gott och ont, och det gäller för Tris att hitta sin plats och kräva sin revansch.

Omdöme:
Förväntningarna var ju rätt höga efter att jag hade läst ut Divergent men eftersom det har dröjt så innan jag plockat upp den här boken hade de sjunkit och jag njöt av att komma tillbaka till den här världen med alla härliga karaktärer. På grund av att jag läste flera böcker samtidigt tog det ett tag att bli färdig med boken, vilket också kanske bidrog till att jag upplevde att jag inte fastnade så för denna som för Divergent.

Hur det än var gillade jag självklart storyn och spänningsnivån. Det var så man ville bita sig i tummen då och då! Från första boken höll jag bland annat Tris som favoritkaraktär men hon förändrades till det sämre i den här boken, enligt mitt tycke. Jag hade svårt för hennes själviska jag, att hon ljög så mycket och verkligen aldrig lyssnade på Tobias.  Vi får väl se hur det blir med den saken i den sista boken sedan när jag kommer dit.

Om ni inte har läst serien än så tycker jag absolut att ni ska påbörja den!

Mitt betyg: 4/5

Tidigare delar i serien:
The Transfer (Divergent #0.1)
Divergent (Divergent #1)

3 thoughts on “Insurgent

  1. Jaha du har inte läst dessa än, det tog jag nästan lite för givet att du hade gjort ;) Jag tyckte tyvärr att den tredje och avslutande delen var den svagaste i serien, hoppas den faller dig i smaken bättre sedan :)

  2. Pingback: Sammanfattning – Februari 2014 | Nilmas Bokhylla

  3. Pingback: Allegiant | Nilmas Bokhylla

Kommentera

