Mirakelverkstaden

Omslaget på den här boken fastnade jag för direkt och när jag dessutom insåg att den släpptes av Sekwa Förlag blev jag än mer nyfiken. Jag gav den en chans och här är min bedömning!

mirakelverkstadenTitel: Mirakelverkstaden
Författare: Valérie Tong Cuong
Utgivningsår: 2014
Förlag: Sekwa Förlag
Finns hos: Adlibris | Bokia | CDON | Bokus

Utläst: 28 februari 2014

Handling:
Lärarinnan Mariette lever i ett äktenskap hon inte trivs med och har ett arbete som får henne till bristningsgränsen varje dag. En dag kan hon inte kontrollera sig längre och ger en i klassen en örfil, något som får konsekvenser. Millie har ingen trygghet i tillvaron och hennes små vikariat avlöser varandra. När hennes lägenhet börjar brinna kastar hon sig ut genom fönstret och överlever mirakulöst utan större skador. Mike var en gång militär men lever nu på gatan och där blir han också attackerad och misshandlad.

Den gemensamma nämnaren för dessa tre personen är Jean som vill ta dem under sina vingar och hjälpa dem tillbaka till livet. Han låter dem flytta in på Mirakelverkstaden och lägger ner mycket tid på var och en av dem. Men är allt verkligen så bra som det först verkar?

Omdöme:
Omslaget var ju som sagt väldigt lockande och jag visste egentligen inte riktigt vad boken handlade om när jag gav mig på den. Jag gillar att den var skriven från flera perspektiv men den enda jag egentligen kände något för var Mike. Mariette kändes nästan handlingsförlamad och Millie ljög ju bara! Trots detta tyckte jag att det var en ganska intressant story och sidorna gick snabbt att läsa.

Det som var extra intressant med den här boken var att i och med att den hade flera perspektiv blev det lättare att relatera till karaktärerna. Kanske inte fullt ut men vi har nog alla känt något av det de känner någon gång i livet och att någon då skulle komma och rycka upp oss från tillvaron som en räddande ängel, det är orealistiskt men kanske något någon har drömt om en eller två gånger.

Mitt betyg: 3/5

4 thoughts on “Mirakelverkstaden

  1. Ja, visst är det ett underbart omslag! Jag blev förälskad i sekwa från första bok och ser böcker från dem som ”säkra kort” (även om det finns enstaka undantag). Din reflektion kring Millie delar jag dock inte, jag känner igen mig i att kunna finna en lättnad och befrielse i att ”förlora allt”, att bli som ett vitt blad och få börja om från början, men denna gång med erfarenheter. Lögner har många aspekter, kanske var livet innan det som egentligen var lögnaktigt. Men visst kan man bli lite arg också på hur patetiskt karaktärer beter sig :)

Kommentera

