Okej, ska vi ta det igen?

För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att fler och fler bokförlag verkar gå över till endast e-böcker som recensionsexemplar. Då var fokus mestadels på nackdelarna med att bara erbjuda e-böcker men nu är jag faktiskt lite irriterad.

Bella skrev ett inlägg nyligen om just detta och tog då upp det faktum att en fysisk bok blir som en ”lön” för oss bokbloggare när vi får de som recensionsexemplar. Vi läser, vi lägger ner arbete på våra recensioner och vi sprider massor med ”gratisreklam” för förlagen och som tack får vi.. ja, vadå? En fysisk bok tidigare men nu då? Jag är inte girig men om förlagen istället skulle sprida den här reklamen via andra medier skulle det kosta dem mycket. Så varför ska vi göra gratisjobb?

En annan sak som jag har varit med om är att förlagen bara skickat ut böckerna som e-böcker, trots att man har efterfrågat fysiska exemplar. Om man som förlag nu vill gå emot detta kan man väl åtminstone fråga om det är okej att skicka ut en e-bok istället för en fysisk INNAN man faktiskt mailar den? Vore inte det lite hyggligt?

Det här blev kanske lite rörigt men jag hoppas att någon förstår min poäng. Och ja, jag förstår varför förlagen väljer att göra såhär men i slutändan tror jag bara att det är de som förlorar på det.

7 thoughts on “Okej, ska vi ta det igen?

  1. Jag förstår att du tycker det är lite irriterande. Jag är inte själv helfrälst på e-böcker, det är mest för att man kan låna gratis från biblioteken och spara någon krona som jag lärt mig leva med dem. Men så kan man ju tänka att vi är många som bloggar, och de kanske faktiskt inte har råd att ge bort inbundna böcker till alla dessa. Då kanske bara de ”största” kan få. Men i den bästa av världar vill man naturligtvis bara ha fysiska böcker.

  2. Håller med håller med håller med och jo jag håller med!!
    Blir så less när man efterfrågar en bok och får den som e-bok, när jag blev frågad en gång om e-bok var okey och jag förklarade att jag inte hade någonstans att läsa den då tyckte hen att jag skulle gå och köpa det.
    Nu har jag fått någonting att läsa e-böcker på men det finns ingen prioritering att läsa e-böcker inte ens e-böcker som är rec.ex utan de fysiska rec.exen kommer alltid komma i första hand!

    Jag tror oxå att förlagen kommer förlora på det här för risken att böckerna sprids gratis är ju rätt stor i e-format. VI får se vilken utveckling det här kommer ta, vissa böcker kanske snart bara börjar ges ut i e-format :/

  3. Det tycker jag är helt fel – förlagen måste ju isf fråååga! Jag är ju en av dem som inte alls känner mig bekväm med e-boksformatet. Och som du tog upp sist så finns det risker för förlaget att ge oss e-böcker å en sida… Och vi är faktiskt många som gillar de fysiska och traditionella böckerna. Ska det vara fel?

  4. En del förlag skickar inte ens e-bok utan pdf. Jag tycker att det är helt ok att förlagen skickar pdf-version om de först frågat och jag sagt att det går bra (vilket jag gör ibland), men annars känns det bara snålt och faktiskt tycker jag det är en märklig inställning till bloggare. Ofta när jag googlar en boktitel så är det bloggrecensioner som kommer högt i träfflistan (efter bokus, adlibris etc) och det tyder ju på att vi sprider en hel del reklam för förlagens utgivning. Då borde vi också kunna få en riktig e-bok eller, för de som vill och föredrar, en inbunden bok.

  5. Känns skönt att jag inte är ensam med att tycka såhär. Det känns väldigt billigt att, som du säger, bara skicka e-böcker och att förlaget helt tar bort alternativet till att få välja. Det vi gör är faktiskt sprider reklam och visst att förlagen får ta risken att det kanske inte alltid blir positiv sådan men det känns ändå väldigt snålt av dem.

  6. Jag kan också förstå varför förlagen väljer att skicka ut e-böcker. Jag har bara skickat en förfrågan angående recensionsexemplar efter att så många gick ut med det och då poängterade jag i mailet att jag inte hade någon möjlighet att läsa den digitalt och jag fick den fysiskt :) Men jag antar att alla inte är lika tillmötesgående.. Tänker liksom Aldrig läsa en bok på datorn!?

  7. Pingback: Veckans bokbloggsfråga v.48 | Nilmas Bokhylla

Kommentera

