En smakebit på søndag – Legend

smakebit

Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Just nu läser jag ”Legend” av Marie Lu.

Handling:
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.

Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar

June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.

Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

17999276»Någonting är fel«, viskar jag.
»Det vet du inte«, svarar Tess lågt.
»Jo, det gör jag. Vad skulle kunna ta så här lång tid?«
Tess öppnar munnen för att svara, men innan hon hinner säga något öppnas ytterdörren och soldaterna kommer ut. Deras ansikten är uttryckslösa. Den sista soldaten stänger dörren efter sig och tar upp någonting ur fickan. Jag känner mig plötsligt yr. Jag vet vad som väntar.
Han lyfter handen och sprejar ett långt, rött, diagonalt streck på vår dörr. Sedan ännu ett, så att ett X bildas.
Jag svär mellan tänderna och börjar vända mig bort, men hejdar mig när soldaten plötsligt gör någonting oväntat. Någonting som jag aldrig har sett förut.
Han sprejar ett tredje, vertikalt, streck på mammas dörr, och delar därmed X:et i två delar.

4 thoughts on “En smakebit på søndag – Legend

Kommentera

