14

14Mathilda och Eva är två vänner som har löpningen gemensamt. Fredrik är den utstötta killen i klassen medan Carl-Henrik får stå i skymundan för hans nya lillasyster. Saga är lillasystern som gärna vill ha allt storasyster Camilla har, tills det är på väg att inträffa. Billie saknar sin pappa mest i hela världen och kan inte begripa varför inte han och mamman kan leva tillsammans. Under en helg händer saker som kommer att förändra deras liv och några av tonåringarnas vägar korsas.

Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig av den här boken men jag måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad. Under tiden jag läste sögs jag in i historien och det var stundtals svårt att lägga ner den. Den var lättläst, det var spännande och jag ville framförallt veta de fem tonåringarnas hemligheter.

Vissa av dem kunde man gissa sig till, andra inte. Jag tyckte mycket om att läsa om Billie och situationen hemma hos henne. Det måste vara tufft! Ja, egentligen kan nog alla känna igen sig i någon av dessa tonåringar under någon period i livet. Det var lätt att känna med dem och jag blev även lite förbannad på hur de blev behandlade.

Jag tycker även att boken ger en slags tankeställare. De olika historierna hade nämligen kunnat sluta betydligt sämre men gjorde inte det av olika anledningar.

Tack till Lilla Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Mitt betyg: 4/5

Författare: Alexandra-Therese Keining
Utgivningsår: 2014
Förlag: Lilla Piratförlaget
Utläst: 29 april 2014
Finns hos: Adlibris | CDON | Bokus

2 thoughts on “14

  1. Pingback: Sammanfattning – April 2014 | Nilmas Bokhylla

Kommentera

