Heja Conchita!

Det här har ingenting att göra med böcker men jag vill ändå skriva en liten bit om Eurovision och gårdagens vinnare.

Inför gårdagens final i Eurovision Song Contest hade jag lyssnat igenom alla bidrag men hade ingen superfavorit. Däremot var det 5-6 stycken som jag gillade och som jag hade unnat en vinst, varav en var Österrike och Conchita Wurst. Därför blev jag lite extra glad när hon kammade hem flest poäng och såg mer chockad ut än någon tidigare vinnare.

Sedan igår har åsikterna gått ganska brett och visst, ESC handlar knappt om låten längre. Det är personligheten, huruvida man sticker ut, politik och scenframträdande som gör det. Conchita stod för en viktig poäng och därför är det skönt att större delen av Europa tog till sig det. Alla människor får se ut som de själva vill, ha vilken läggning de vill och de ska inte behöva vara rädda för att stå för det. Heja Conchita!

Foto: Flindt Mogens / Pool / EPA - NBC News

Foto: Flindt Mogens / Pool / EPA – NBC News

5 thoughts on “Heja Conchita!

  1. Jag tycker det är väldigt bra och roligt att hon är så proffsig på det hon gör också! Det finns så många som bara vill vara med för att få sina tre minuter i rampljuset. Att hon sjunger en av se bästa låtarna och står för ett budskap som är bra gör henne till en värdig vinnare samtidigt som den fantastiska sången tryggar kvalitén på hela tävlingen. :-)

  2. Brukar alltid roa mig med att gissa vilka bidrag som skall komma bland de tio bästa och i år prickade jag åtta av tio. De tre i topp prickade jag till och med i rätt ordning i år :) Inte alltid man lyckas med det!!

  3. Jag är en stor esc-fan och jag blir lite full i skratt när människor ondgör sig över att det inte handlar om musiken. Det är evigheter sen det handlade om musiken, om det ens gjort det någon gång! Definitivt har det inte gjort det de senaste typ 20 år sedan. Det är dramat, showen, gimmickar och glitter det handlar om. Och i allt det är jag superglad över att Europas folk valde att gå på kärleken det här året. Inga hamsterhjul, skridskoprinsessor, studsmattor eller trapetsartister kunde slå den som visade att det är OK att vara den du vill vara! sen gillade jag låten oxå, och jag brukar sällan gilla låtarna i ESC, jag kollar för allt det andra…

Kommentera

