Författarintervju: Caroline Eriksson

Förra fredagen blev det ingen författarintervju men nu är jag på gång igen. Denna dag får ni läsa lite om Caroline Eriksson. Varsågoda!

Foto: Martin Stenmark

Foto: Martin Stenmark

Din senaste bok, De försvunna, har ganska nyligen släppts i butik. Hur skulle du vilja beskriva den?
De Försvunna är en psykologisk thriller som handlar om ett mystiskt försvinnande. Greta, Alex och dottern Smilla befinner sig på semester vid en mytomspunnen insjö och en kväll tar de båten ut till en liten ö mitt i sjön. Alex och fyraåriga Smilla går iland för att leka och utforska ön, medan Greta blir kvar i båten och väntar. Men de andra två kommer inte tillbaka. Och när hon letar igenom ön är de spårlöst försvunna. De Försvunna handlar om Gretas sökande efter Alex och Smilla och om vad som egentligen har hänt med dem, men också om de mörka minnen och tankar som försvinnandet lite i taget väcker hos Greta. Jag skulle beskriva boken som oförutsägbar, suggestiv och ganska mörk. Gillar man den sortens berättelser finns goda chanser att man också ska gilla De Försvunna.

Om man har läst dina tidigare böcker, vad kan man förvänta sig denna gång?
– Mina båda tidigare böcker (Djävulen hjälpte mig och Inga gudar jämte mig) är skönlitterära tolkningar av verklighetsbaserade, historiska mordfall. Eftersom själva mordhistorien (offer, förövare och till viss del även motiv) redan var känd försökte jag där bygga upp spänningen kring VARFÖR och HUR det kunde gå så illa som de gjorde. De Försvunna är däremot en rakt igenom fiktiv och samtida berättelse. Här har jag lagt stor vikt vid att skapa en ”gåta”, ett mysterium, som läsaren inte på förhand vet hur det hänger ihop eller var det ska sluta. Det har varit otroligt lustfyllt att få ta ut svängarna och verkligen äga min berättelse fullt ut. Det är med andra ord en viss skillnad mellan denna och mina tidigare böcker. Samtidigt känner man nog igen en del i mitt sätt att skriva, jag tänker främst på den psykologiska aspekten av karaktärerna som jag lägger stor vikt vid och som känns angelägen att göra trovärdig. Jag hoppas och tror att både de som läst mina tidigare böcker och de som ännu inte har gjort det ska kunna tycka om De Försvunna.

Vad får du din inspiration ifrån?
– Oj, bra fråga. Mycket inspiration hämtar jag från sådant jag läser, i böcker eller tidningar. Liksom från filmer och TV-serier. Men det kan också dyka upp idéer i samtal med vänner och bekanta. Eller om jag råkar överhöra ett samtal mellan andra människor på bussen till exempel. Inspiration finns överallt, det gäller bara att vara öppen för den.

Hur ser det ut där du arbetar? 
– Jag har nyligen inrett ett arbetsrum hemma med höj- och sänkbart skrivbord. Där tillbringar jag merparten av min arbetstid. Jag har säkert ett dussin anteckningsböcker och en massa sidodokument som jag gör noteringar om manuset i. Men när jag väl sätter mig och skriver struntar jag oftast i de där noteringarna. Så kan jag upptäcka längs vägen att ”jaha, var det så jag hade tänkt att det skulle bli? Ok, nu blev det såhär istället.” Det enda jag egentligen måste ha – förutom datorn förstås – är sköna kläder (vilket i mitt fall oftast är detsamma som mysbyxor).

Vad gör du när du inte skriver böcker? Vad får dig att slappna av?9789137145785
– Tidigare har jag kombinerat skrivandet med konsultande medan jag drömt om att en dag kunna försörja mig helt och hållet som författare. Nu har De Försvunna sålts till 18 andra länder och förskotten för utlandsrättigheterna ger mig en annan trygghet och möjlighet att fokusera helt på skrivandet. Det känns fantastiskt (och lite läskigt). Vad som får mig att slappna av? Tja, jag älskar ju att läsa, det var så allting började en gång i tiden. När jag har semester kan jag, om jag får möjlighet, klämma en bok om dagen. Men jag har ju barn så den möjligheten infinner sig inte alltför ofta, haha. Att bara vara hemma med familjen en ledig dag och göra ingenting speciellt är annars svårslaget som avslappning, tycker jag.

Har du några tips att ge andra som skulle vilja bli författare?
– Till att börja med: ge inte upp! Om skrivandet är din passion, om du känner att du har det i dig – fortsätt skriva! Avsätt tid för skrivandet och se till att du skriver något som du känner starkt för. Du kan tvivla på dig själv längs vägen, men inte på din berättelse. Det kanske låter självklart, men skriv en bok som du själv hade velat läsa.

2 thoughts on “Författarintervju: Caroline Eriksson

Kommentera

