Tematrio – Filmatiseringar

Det var otroligt längesedan jag var med i Lyrans tematrio så därför passar det väl bra nu? Denna veckan handlar det om filmatiseringar och det är ju något som i alla fall ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

temafilmBerätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?

1. Världskrig Z av Max Brooks
Jag var inte så imponerad över den här som bok och tyckte att upplägget var ganska märkligt och trist. Filmen däremot tyckte jag bättre om.

2. Änglar och demoner av Dan Brown
Det här var boken som gjorde att jag fastnade för Dan Brown. Jag var helt fast och skrev upp alla ställen i Rom som Langdon befann sig på (till kommande semester såklart!). Förväntningarna var höga när filmen kom men oj, vilken flopp. Både jag och mannen var riktigt besvikna.

3. Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald
I det här fallet gillade jag boken och filmen ungefär lika mycket. Faktum är att jag blev enormt sugen på att se om filmen nu så det kanske får bli snart.

2 thoughts on “Tematrio – Filmatiseringar

Kommentera

