Veckans bokblogg v.4

Återigen är det dags att utse veckans bokblogg och denna vecka har turen gått till Maddes bokblogg. Här nedan svarar hon på lite frågor och berättar bland annat om sina favoritbloggar.

10959735_10153572473229972_5186350341413874564_nKan du berätta lite om din blogg? 
Jag startade Maddes bokblogg i april 2013. Jag hade då följt en del bokbloggar och tyckte det skulle vara roligt att ha en egen. Från början hade jag nog tänkt att det skulle vara mer som en läsdagbok för mig själv, mina vänner och familj och hade nog svårt att tänka mig att faktiskt folk som inte kände mig skulle vilja läsa min blogg. Men efter ett tag så började jag förstå att jag hade många läsare och det är jättekul. Jag skriver främst om böcker och försöker recensera det mesta som jag läser.

Vad tycker du är det bästa med att bokblogga?
Det absolut bästa med att bokblogga är alla trevliga människor som man får kontakt med. Jag tycker även att det är jättekul att dela med mig av mina tankar och känslor från böcker jag läser. Bloggen har ju blivit ett nästan lika stort intresse som läsningen! Recensionsexemplar är också trevligt att få, särskilt när förlag själva hör av sig och fråga. Då vet man ju att man är uppskattad!

Vad är det viktigaste för dig när du skriver en bokrecension?
Viktigast för mig när jag skriver en bokrecension är att vara ärlig. Sen har jag väldigt svårt att såga en bok rakt av eftersom jag vet att det ligger enormt mycket arbete bakom varje historia. Gillar jag inte en bok så försöker jag ändå lyfta fram det bästa och poängtera att smaken är olika men det är inte ofta jag läser något som jag inte gillar. Jag är kanske lite feg i mitt läsande och väljer oftast böcker som jag vet kommer passa mig. Då slipper jag bli så besviken men samtidigt är det synd för jag kan missa de där pärlorna som finns därute men som jag inte vågar läsa.

Har du några bokbloggar som du skulle vilja tipsa om?
Zellys bokhylla, Vargnatts bokhylla, Johannas deckarhörna och många många fler! Jag följer mellan 15-20 bokbloggar och alla är väldigt bra. Kan lova att jag får mycket boktips!

Sist men inte minst, har du någon favoritbok som du tycker att alla bör ha läst? Vilken? Varför?
En av mina absoluta favoritböcker är Jane Eyre av Charlotte Bronte. Jag vet inte varför jag tycker om den så mycket men när jag läste den första gången så var det efter en tid då jag inte läst alls på flera år. Att hitta läslusten och glädjen att läsa förknippar jag väldigt starkt med den här boken. Sen är det ju en väldigt bra bok med en fantastisk huvudkaraktär och bra miljöbeskrivningar.

Vill du också ha chansen att bli veckans bokblogg här på Nilmas Bokhylla? Maila mig då på nilmasbokhylla@gmail.com.

One thought on “Veckans bokblogg v.4

Kommentera

