Fem små grisar av Agatha Christie

fem_sm_grisar-christie_agatha-33332638-frntlDen första lilla grisen gick till torget. Den andra grisen stannade där hemma. Den tredje lilla grisen mumsa rostbiff. Den fjärde lilla grisen fick ingenting me. Den femte lilla grisen ropa ack och ve.

Den vackra Caroline Crale döms mot sitt nekande för att ha mördat sin make och avlider i fängelset. Dottern är övertygad om att modern var oskyldig och nästan två decennier senare söker hon upp detektiven Hercule Poirot för att ta reda på vad som egentligen hände den där dagen för så många år sedan. Kan svaret finnas hos någon av de andra fem personerna de fem grisarna som var inblandade i historien? Medan Hercule Poirot försöker lösa ett av sina svåraste fall någonsin blir kopplingarna till en gammal vaggvisa allt tydligare.

Det här var väl egentligen min första Agatha Christie-upplevelse, bortsett från någon bok man tvingades läsa i skolan. Det är ju inte den typen av deckare som jag är van vid och verkligen gillar utan mer en pusseldeckare där alla bitar sakta faller på plats och man som läsare får chans att följa med och gissa vem som är den verkliga mördaren. Intressant, men jag saknar spänningen.

Vad gäller karaktärerna så består boken av en lite blandad kompott, allt från själviska 20-åringar till bittra medelåldersmän och så Poirot förstås. Det finns förmodligen något för alla och jag gillade att några av kapitlen var tilldelade dem och deras historia kring mordet.

Den här boken har jag valt att läsa som en del i Spänningsutmaningen men nu i efterhand tycker jag inte att den riktigt platsar där. Den var, som sagt, helt okej och det var kul att läsa en av Christies böcker men jag saknade spänningen.

Tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret!

Mitt betyg: 3/5

Författare: Agatha Christie
Serie: Hercule Poirot #24
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bookmark Förlag
Utläst: 22 januari 2016
Finns hos: Adlibris | Bokus | CDON

5 thoughts on “Fem små grisar av Agatha Christie

  1. Pingback: Sammanfattning – Januari 2016 | Nilmas Bokhylla

Kommentera

