Sofia Fritzson om vinsten i författartävlingen: ”Det känns fantastiskt roligt, jag är glad och förväntansfull”

För några dagar sedan vann Sofia Fritzson Harlequin/Harper Collins Nordics författartävling, läs mer här. Jag har ställt lite frågor till Sofia, både om vinsten och vad som händer nu.

sofiafritzson2015_1

Copyright/Fotograf: Sandra Norén

Stort grattis till vinsten! Den klassiska frågan – hur känns det?
– Tack så mycket! Det känns fantastiskt roligt, jag är glad och förväntansfull.

Berätta kort vad din blivande roman handlar om.
– Den handlar om skådespelaren Alec som ska göra ett jobb i Falkenberg och checkar in på hotellet där Melinda arbetar. De får inte världens bästa start, men börjar umgås och då händer det grejer ;)

Och jag som kommer från lilla Falkenberg undrar givetvis varför det blev just den staden?
– Vad roligt att du kommer ifrån Falkenberg! Eftersom Harlequin sökte svenskskrivna manus i svenska miljöer så funderade jag länge på var jag ville förlägga handlingen. Jag visste att jag ville skriva ett sommarmanus och jag gillar småstäder, jag är själv uppvuxen på en mindre ort och bor numera också på en, och då tänkte jag att Falkenberg skulle bidra med den perfekta somriga småstadskänslan.

Hade du läst de andra deltagarnas texter och visste på ett ungefär vilka chanser du hade? 
– Jag läste de andra deltagarnas första kapitel och tyckte att alla bidrag höll hög språklig kvalité, men jag hade ingen aning om vilken slags story juryn var ute efter. Jag hoppades givetvis på en vinst, men det var ändå en väldigt glädjande överraskning när jag fick reda på att jag vunnit.

Ungefär hur mycket tid lägger du egentligen på skrivandet?
– Eftersom det både är min huvudsakliga sysselsättning och mitt främsta fritidsintresse så är det givna svaret rätt så mycket tid, men det är ju inte bara själva skrivandet som tar tid utan även redigering, korr, marknadsföring och annat runt omkring.

Vart får du din inspiration och drivkraft ifrån?
– Inspirationen kommer från böcker, filmer, musik och vanliga livet. Jag inspireras även av skickliga författarförebilder som får mig att vilja utvecklas och bli bättre.

Vad händer nu framöver med boken och skrivandet?
– Nu väntar först ett möte med förlaget och sedan redigering av boken i samarbete med en redaktör och sedan blir det utgivning under hösten eller vintern 2016. Och efter det skriver jag nya böcker :)

Vill ni följa Sofia på hennes resa kan ni alltid kika in på hennes blogg!

One thought on “Sofia Fritzson om vinsten i författartävlingen: ”Det känns fantastiskt roligt, jag är glad och förväntansfull”

  1. Pingback: Två bloggintervjuer | Sofia Fritzson

Kommentera

