Veckans bokblogg v.8

Monika bloggar sedan flera år på Bokföring enligt Monika och är denna veckas bokblogg här inne på Nilmas Bokhylla. Nedan kan ni läsa lite om hur det hela startade samt om hennes fem bästa inlägg.

bokslut

I midsommartid 2011 skrev jag mitt första inlägg på min bokblogg, så i år firar vi fem år tillsammans.

Datorer och Internet har varit mina (nästan) största intressen i runt 20 år, min första hemsida gjorde jag 1997 och, lite kuriosa, min sambo träffade jag på en chatt redan 1996. Trots detta blev det ingen blogg, jag hörde ju talas om fenomenet men var själv inte ett dugg intresserad av att läsa om vad andra möjligtvis åt till frukost eller shoppade i skoaffären. Till slut blev jag ändå lite sugen på det där med blogg, framför allt för att jag ville lära mig något nytt. Jag funderade länge på vad jag skulle kunna ha att berätta som någon annan skulle kunna vilja läsa. Sedan tänkte jag att jag bryr mig inte ett dugg om någon annan vill läsa och eftersom jag sedan jag var liten älskat böcker så var typen av blogg solklar. Från början hade jag bara tänkt att skriva om böcker jag hade läst, men det höll inte i sig speciellt länge.

När jag startade bloggen hade jag egentligen ingen aning om vad jag gav mig in på och vad det skulle ha för effekt på både läsning och bokinköp. Man kan säga att båda har eskalerat till oanade höjder. Jag är i stort sett allätare när det gäller böcker, men har på senare tid halkat över ordentligt till spänningslitteratur. Eftersom jag är betydligt äldre än den ”vanliga” bokbloggaren så har jag redan hunnit med de klassiker jag vill läsa (nästan i alla fall) och jag har upptäckt att det där med problemlösning är något jag gillar både privat och i yrket (programmerare) så ligger deckare väldigt nära till hands. Andra favoritgenrer är science fiction och skräck.

Mina fem bästa inlägg? 

*Inlägget om boken Granne med döden av Alex Marwood skrev sig nästan självt och jag är nästan som lite stolt över det.
*Jag vet inte om det har undgått någon att jag använder mig av det fantastiska programmet Book Collector för att hålla koll på både böcker och läsning. Det här inlägget tog en väldig tid att skriva.
*Det mest lästa inlägget är det som handlar om 1900-talets mest betydelsefulla böcker.
*Min favoritförfattare sedan drygt 30 år tillbaka är Stephen King, i det här inlägget finns tips om några av hans böcker.
*Till slut några bokiga bekännelser.

2 thoughts on “Veckans bokblogg v.8

Kommentera

