Motvind av Dan Buthler och Dag Öhrlund

motvind-buthler_dan-35425065-frntlJacob Colt, den skicklige men trötte kommissarien vid Europol i Haag, har inte gett upp sitt livs kamp: att sätta dit den man som förstört hans liv – Christopher Silfverbielke.
När Colt en dag blir kontaktad av Silfverbielkes syster Anna, som ber honom att spåra upp och döda hennes bror, tvekar han därför inte.
Under tiden som Jacob och Anna smider planer funderar Silfverbielke på sin framtid. Snart tänker han lämna landet för gott.
Hans exitplan hejdas emellertid av ett telefonsamtal. Pressen har upptäckt en koppling mellan Silfverbielkes företag TrioSoft och scientologerna, och aktiekursen sjunker som en sten. I ett slag är alla hans miljoner utraderade.
Någon måste få sota för det. Silfverbielke beslutar sig omedelbart för att dra åt tumskruvarna på finansmannen Herbert de Wahl. Genom en djävulsk uppfinning kan han betrakta sitt offer medan denne spelar rysk roulette med döden.
Samtidigt har Silfverbielke det inte så dumt på fritiden. Iskall champagne, kokain och undergivna kvinnor piggar alltid upp. Och Maja Liif, den socialdemokratiska riksdagskvinnan som tidigare haft en affär med Christopher, blir lite förvånad men ändå smickrad när han plötsligt en dag tar kontakt igen. Ända tills hon inser att hon vandrat rakt i en fälla …

Jag vet faktiskt inte riktigt vart jag ska börja. För ett par böcker sedan (efter Uppgörelsen) tyckte jag att den här serien borde börja tänka på refrängen, knyta ihop de lösa trådarna och bara lägga ner men så blev inte fallet. Jag har dock fortsatt att följa psykopaten Christopher Silfverbielke men här blir det på tok för mycket, även för mig.

Händelserna från en tidigare bok i serien upprepas mer eller mindre här. Det är som vanligt mycket våld, sex och knark men Silfverbielke börjar få det lite hett om öronen. Jag har tidigare inte tyckt och tänkt så mycket om kommissarie Colt men här är han ungefär lika smart som en filbunke. Jag har svårt att tro att Colt hade varit kommissarie och nu arbetat vid Europol om han verkligen varit så dum som författarna får honom att framstå här. Det blir liksom inte trovärdigt! Dessutom saknar jag polisarbete och framförallt Colt i sitt rätta element tillsammans med Linda, Henrik och de andra.

Ja, som sagt så blev det alldeles för mycket även i den här boken och jag känner mig ytterst tveksam till att fortsätta läsa serien nu. För fler böcker vågar jag tro att det kommer med tanke på avslutningen i denna.

Tack till Lind & Co för recensionsexemplaret!

Jag har läst den här boken i mars månads spänningsutmaning. Läs mer här.

Mitt betyg: 2/5

Författare: Dan Buthler och Dag Öhrlund
Serie: Christopher Silfverbielke #7
Utgivningsår: 2016
Förlag: Lind & Co
Utläst: 21 mars 2016
Finns hos: Adlibris | Bokus | CDON

Tidigare böcker i serien:
En nästan vanlig man (Christopher Silvferbielke #1)

Grannen (Christopher Silfverbielke #2)
Återvändaren (Christopher Silfverbielke #3)
Uppgörelsen (Christopher Silfverbielke #4)
Erövraren (Christopher Silfverbielke #5)
Hämnaren (Christopher Silfverbielke #6)

One thought on “Motvind av Dan Buthler och Dag Öhrlund

  1. Man måste väl s.a.s knyta ihop säcken! ”Hämnaren” måste ju få en fortsättning . Boken slutar ju med en cliffhanger !!!

Kommentera

