Tematrio – Huvudstäder

Jag tänkte haka på Lyrans tematrio denna veckan. Jag ska alltså berätta om tre böcker som utspelar sig i huvudstäder.

tematrio1. Änglar och demoner av Dan Brown var den första jag kom att tänka på. Det är en av mina favoritböcker och den utspelar sig i Rom. Boken gjorde faktiskt att jag blev ruskigt sugen på att åka dit och besöka alla fantastiska platser som nämns men än har det inte blivit av.

2. Själlös av Gail Carriger följer Alexia Tarabotti i det viktorianska London. Detta är första delen i serien och de böcker jag har läst hittills har definitivt fallit mig i smaken, mycket på grund av miljöer och karaktärer.

3. The Fault in Our Stars av John Green utspelar sig delvis i Amsterdam. En riktigt, riktigt bra bok som alla borde ha läst minst en gång!

3 thoughts on “Tematrio – Huvudstäder

  1. Den där serien av Carriger har jag blivit väldigt nyfiken på och den finns nu på min väldigt långa önskelista :) De andra två har jag läst och de är väldigt bra och det var faktiskt Greens bok som fick mig att bli sugen på Amsterdam i april :)

Kommentera

