En smakebit på søndag – Ceremonin

smakebit

Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Jag läser just nu bland annat Ceremonin av Kiera Cass.

Handling:
Om du fick en chans att vinna både kärlek och ett bättre liv, skulle du ta den, även om det innebar att du var tvungen att ompröva allting du tidigare trott på?

För trettiofem tjejer är The Selection deras livs chans, en möjlighet att fly det liv och den kast de är födda i och istället leva i lyx och rikedom. De ska få bo i det kungliga slottet, tävla om att vinna prins Maxons hjärta och om att bli Illéas nästa drottning.

America Singer har aldrig drömt om den typen av liv och hon vill absolut inte vara en del av en kungafamilj som förtrycker sina undersåtar. Men kanske är saker inte riktigt vad de ser ut att vara kanske har America och prins Maxon mer gemensamt än vad hon vågat drömma om?

the_selection_1_-_ceremonin-cass_kiera-36522930-frntl”Hon har tur. Din Aspen är en underbar pojke”, sa mamma.
Jag trodde knappt mina öron. Hans familj kämpade för att få ekonomin att gå ihop, och han lade undan pengar för min skull! Jag visste inte om jag borde skälla ut honom eller kyssa honom. Jag … fann helt enkelt inte ord.
Han skulle verkligen fria till mig!
Det var allt jag kunde tänka på. Aspen, Aspen, Aspen. Kön rörde sig långsamt framåt, och när jag kom fram undertecknade jag blanketten för att bekräfta att alla uppgifter var korrekta innan jag fotograferades. Jag satte mig på pallen, slängde lite med håret för att väcka liv i det och vände blicken mot fotografen.
Det fanns nog inte en enda tjej i hela Illéa som log bredare än jag.

3 thoughts on “En smakebit på søndag – Ceremonin

Kommentera

