Veckans bokbloggsfråga v.17

Veckans-bokbloggsfraga-e1453031446922Hej på er! Jag tänkte svara på veckans bokbloggsfråga som Barnboksbloggen har ställt. Den lyder:

Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

Det här var faktiskt en lite svår fråga! Innan jag fick barn var jag väldigt mån om att äga böckerna själv och lånade sällan något på biblioteket. Då kändes det även ganska viktigt att ha hela serien i hyllan i samma storlek och så vidare. Nu tänker jag nog lite annorlunda.

Jag lånar fortfarande inte jättemycket från biblioteket och jag köper otroligt sällan fysiska böcker själv. Jag får recensionsexemplar och köper en och annan till min Kindle men annars så köper jag inte. Ibland väljer jag att lyssna på boken i stället eftersom vi har en prenumeration på Storytel och ibland blir det att jag lånar, det beror på.

Hur gör ni? Hur funkar det för er?

4 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga v.17

  1. Jag lånar väldigt mycket, mest för att jag ju jobbar på bibliotek (det blir en naturlig sak att låna med sig böcker hem från jobbet). Men jag köper också böcker emellanåt, när jag tycker jag kan skämma bort mig lite. Vad gäller storlek och utseende försöker jag alltid se till att böcker i serier är i samma format, vilket är lättare sagt än gjort :/

  2. Kanske kommer det ändras framöver, åtminstone blir jag lite mer restriktiv. Du kanske har så många ändå att kunna läsa? :) Inte för att jag har brist haha.. men jag gillar också att ”shoppa böcker”, på second hand då.

  3. Det mesta av vad jag läser brukar jag låna, men om det är någon bok som jag verkligen vill ha så brukar jag köpa den :) Sen så brukar jag ofta kolla på second hand :)

Kommentera

