Heir of Fire av Sarah J. Maas

Consumed by guilt and rage, Celaena can’t bring herself to spill blood for the King of Adarlan. She must fight back…

The Immortal Queen will help her destroy the king – for a price. But as Celaena battles with her darkest memories and her heart breaks for a love that could never last, can she fulfil the bargain and head the almighty court of Terrasen? And who will stand with her?

Jag läste bok två i den här serien i augusti 2019 och har alltså inte tagit tag i tredje boken förrän nu. Hur kommer det sig? Jag vet faktiskt inte. Jag har tyckt om de tidigare delarna och velat läsa hela serien så det har väl bara inte blivit.

Den här boken drar igång direkt efter händelserna i Crown of Midnight. Celaena har blivit skickad till Wendlyn på uppdrag av kungen av Adarlan. Målet är att hon ska döda den kungliga familjen men Celaena väljer en annan väg. Snart blir hon tränad av fen Rowan för att kunna sätta sin fot i Doranelle. Allt för att ta reda på mer om wyrdnycklarna. Celaena och Rowan har från start en ansträngd relation och han tycker mer eller mindre att hon är en bortskämd prinsessa. Allt eftersom tiden går djupnar relationen och de båda utvecklas och skapar en fin vänskap. När hon inte tränar befinner hon sig i köket tillsammans med Emry och Luca. Även till dem får Celaena ett speciellt band.

Samtidigt är Chaol och Dorian kvar i Rifthold där kungen tar till allt hårdare tag. Dorian upptäcker mer och mer av sin magi och får hjälp av helaren Sorscha. Aelins kusin Aedion dyker upp vid hovet men vilken sida står han på? Vi får även följa ett tredje perspektiv, nämligen Manons. Manon är järntandshäxa och arvtagare till Blackbeaks klan. De tre järntandshäxklanerna har gått samman för att arbeta för kungen av Adarlan. Det var lite intressant att läsa om dessa klaner och rivaliteten dem emellan men det kändes som att dessa partier hade kunnat kortas ner.

Alla tre böcker i serien såhär långt har varit uppbyggda på ungefär samma sätt. De är lite sega i starten men tar sig rejält från mitten och när jag nu går in med de förväntningarna stör jag mig inte lika mycket på tempot som jag gjort tidigare. Jag hade självklart önskat att tempot var lite högre men samtidigt matas vi med så mycket information och karaktärer att vi kanske hade gått miste om något då. Fokuset i den här boken ligger på Celaena och Rowans träning för att få Celaena att kunna kontrollera sin magi och utveckla den.

På tal om magi är det något av det som fångar mitt intresse mest. I Wendlyn flödar magin och vi upptäcker här att det finns så många olika sorters magi och den används på olika sätt. Om magin släpps lös, vad händer då? Det dök även upp en del nya, spännande men läskiga varelser som t.ex hudgångare och lindormar.

Det är inte lika mycket fokus på romantik här som det har varit i föregångarna utan här handlar det om Celaenas utveckling och hur världen öppnas upp. Det märks också att det är något som byggs upp i sakta mak och jag inväntar spänt vad som kommer att hända. Det är den bästa boken i serien såhär långt och nu har jag inte tänkt vänta 3,5 år till på att läsa kommande bok.

Minnesvärt citat:
“You cannot pick and choose what parts of her to love.”

Mitt betyg: 4/5

Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #3
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bloomsbury
Utläst: 16 mars 2023
Finns hos: Adlibris | Bokus

Tidigare delar i serien:
Glastronen (Throne of Glass #1)
Crown of Midnight (Throne of Glass #2)

Andra som bloggat om boken:
Bokhyllad | Läsfåtöljens bokblogg | SweBookObsession | Tickmicks Bokblogg | Lenas böcker och annat |

Lämna en kommentar