Skalpelldansen

Titel: Skalpelldansen
Författare: Jenny Milewski
Utgivningsår: 2012
Förlag: Telegram Bokförlag

Boken kommer från Booked.nu, tack!

Handling:
Boken handlar om författaren Jonas Lerman som blivit känd genom sina böcker om kirurgen och den kallblodiga mördaren Carl Cederfeldt. Mitt i arbetet av Jonas kommande bok händer en del mer eller mindre mystiska saker i hans omgivning och slutligen ser han sig själv vart han än vänder sig. Har han en dubbelgångare eller har han blivit galen? Även hans historier i böckerna verkar upprepa sig i verkligheten och Jonas förstår ingenting, förrän han letar sig tillbaka till sina rötter.

Omdöme:
Jenny Milewskis debutroman hade jag höga förhoppningar om när jag läste bokens baksida men tyvärr blev jag lite besviken. Jag tyckte den var ganska seg i början och det var mycket saker som tog plats men som jag inte tyckte förde handlingen framåt direkt. Först när det var drygt 100 sidor kvar (av ca 330) upplevde jag att boken blev mer spännande men jag kände aldrig att den var hemsk eller skrämmande på något vis. Jag valde att inte läsa den i sängen för jag trodde jag skulle ha drömt mardrömmar efter det men ärligt talat så blev jag mer rädd för ”Eldvittnet” än denna. Något som också störde mig lite var de lååånga utdragen ur Jonas Lermans böcker, det blev tyvärr lite tjatigt.

Det jag gillade med den var att den hade en historia som jag inte är van vid att läsa, vilket gjorde mig nyfiken. Jag gillar också sättet Jenny skriver på och de lagom långa kapitlen. Det är intressant att få se storyn ur en författares synvinkel och frågan huruvida de påverkas av sitt eget skrivande är intressant, t.ex här då han skriver om så råa och brutala saker.

Mitt betyg: 3/5

En reaktion till “Skalpelldansen

  1. Jag har oxå varit lite nyfiken på den här boken just eftersom berättelsen verkar vara lite annorlunda :)

    SV: Du söker personer på goodreads antingen genom deras namn elr mail. Så mig hittar man t.ex. genom att söka antingen på ‘Cilia’ elr ‘ciliaskultur@hotmail.com’ :)

Lämna en kommentar