Delirium

Efter att ha läst om den här boken på många utländska bloggar blev jag självklart nyfiken! Jag köpte hem boken på engelska men hann inte läsa den innan den även dök upp på svenska så jag jublade lite när jag fick ett recensionsex av Bonnier Carlsen. Här är min recension.

Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Finns hos: AdlibrisBokusBokia

Ett recensionsexemplar från Bonnier Carlsen, tack! Läs mer om boken här.

Handling:
Kärlek är en sjukdom men vid 18 års ålder blir man botad. Lena Haloway är bara några månader från sin behandling när hon träffar Alex på en löptur med sin bästa vän Hana. När Hana börjar ifrågasätta behandlingen, sjukdomen och myndigheterna börjar Lena tänka och trots att hon tills nu varit en mycket ordentlig tjej ger hon sig ut på en hemlig fest efter att utegångsförbudet har trätt i kraft. Hon träffar Alex igen och till en början tror hon att han är botad och att det därför inte är några problem men när han berättar att han inte alls är obotad och egentligen kommer utifrån, från Vildmarken, blir hon först rädd och vet inte riktigt vad hon ska göra. Ett tecken på deliria?

Omdöme:
Precis innan jag började på denna hade jag läst Nellons recension, som inte var superpositiv, så jag gick in med ganska låga förväntningar på boken och det tror jag att jag gjorde rätt i. Till en början var den lite väl seg och jag la ifrån mig den ett par gånger men till slut hände det saker och då var det nästan omöjligt att släppa den. De sista 150 sidorna läste jag i ett svep mitt på dagen. Trots att den är ganska tjock gick det ändå snabbt att läsa den, troligen för att språket flöt på ganska bra och att jag tyckte den var så spännande.

Vad gäller karaktärerna var jag genom hela boken irriterad på Carol, huvudpersonens moster. Hon kändes oerhört stel och otrevlig. Lena gjorde en helomvändning, vilket i och för sig är ganska intressant, men hon fastnade inte helt hos mig. Jag hoppas att hon utvecklas åt ”rätt” håll i bok nummer två. Annars fastnade jag mest för lilla Gracie.

Bra, lättläst och spännande bok och framförallt handlingen lockade här. En framtid där kärlek är en sjukdom låter ju galet spännande, eller hur?

Mitt betyg: 4/5

7 reaktioner till “Delirium

  1. Vilken härlig bokblogg! Har både Delirium och Pandemonium men har bara läst den första än så länge :)

Lämna en kommentar