Smärtsamt och dramatiskt i Etiopiens huvudstad

Hej på er! Jag trivdes inte så bra i Sydafrika utan tog mig snabbt vidare mot nästa land, Etiopien, och dess huvudstad Addis Abeba.

Titel: Under lejonets blick
Författare: Maaza Mengiste
Utgivningsår: 2010
Förlag: Bokförlaget Forum
Finns hos: Adlibris | Bokus | CDON

Författaren själv är född i Addis Abeba men bor numera i New York. Hon anses vara en av de mest begåvade unga författarna från Afrika och har blivit nominerad till bland annat Pushcart Prize.

Boken utspelar sig i Addis Abeba under mitten av 70-talet då kejsare Sellassie styr landet. Revolutionen är på intågande och precis när folket får upp hoppet om ett fritt Etiopien sätter gerillan skräck i dem. Läkaren Hailu och hans son Yonas väljer att vara passiva för att inte riskera sina familjer men den yngsta sonen, Dawit, tänker annorlunda och sätter allt på spel. Hailu förväntas också göra ett viktigt val gällande en patient, något som kan förändra allt även för honom.

Jag hade inga större förväntningar när jag började läsa den här boken men jag gillar verkligen Mengistes sätt att skriva. Det är också en viktig historia som är lätt att ta till sig.

Nästa gång ses vi i Palestina! Tjohej så länge!

4 reaktioner till “Smärtsamt och dramatiskt i Etiopiens huvudstad

  1. Vi läste Under lejonets blick i vår bokcirkel för ett par år sedan och jag tyckte boken var ok, men kände hela tiden att jag saknade en massa bakgrundskunskap om Etiopien. Om jag vetat mer om landets historia hade jag fått ut mer av läsningen.

Lämna en kommentar