Julkalendern – Lucka 1

Välkomna till årets julkalender här på Nilmas Bokhylla! Den första luckan sponsras av Excess och innehåller boken ”Stål” av Silvia Avallone. Excess är ett relativt nytt format i Sverige och passar perfekt i fickan eller på resan då man vill ha fler böcker med sig.

Beskrivning av boken från förlagets hemsida:
”Flickorna är tretton år, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller bli modell.

Stål är en gripande skildring av två unga flickors vänskap och hur de tillsammans möter omgivningens krav och förväntningar. Samtidigt ger romanen en storslagen nutidsbild av livet på Italiens baksida.”

Tävlingsregler
– Berätta i en kommentar till detta inlägget vad du gillar mest med julen och varför. Glöm ej att ange en giltig e-postadress så att jag kan kontakta dig om du vinner!

Tävlingen avslutas ikväll 23.59 

LUCKAN ÄR STÄNGD! GRATTIS TILL DANIELLA ANDERSEN!

71 reaktioner till “Julkalendern – Lucka 1

  1. Vilka kontraster. Den vill jag gärna läsa.
    Bäst med julen är gemenskapen.
    Kram!

  2. För några år sedan gick det över från att ha varit julklapparna som lockade med julen till att huvudsakligen bli gemenskapen och faktiskt maten(!), haha. Jag börjar väl bli vuxen antar jag.
    Har säkert mycket att göra med att jag, samt alla mina syskon, har flyttat hemifrån också, Vi ses inte lika ofta längre och jag saknar det något så fruktansvärt ibland.

  3. Jag är gärna med och tävlar,och det bästa med julen är helt klart att få vara med familjen och alla nära och kära. Helt enkelt gemskapen och värmen som bildas utav att vara tillsammans.

    Kram Sanna

  4. Det bästa med julen är att få tid att vara mina kära riktigt nära, men även få tid att läsa böcker, lyssna på musik, gå långa rundor med hunden, i gnistrande snö under blinkande stjärnor… Jag älskar vintern och julen är liksom pricken över i:t!

  5. Jag är i USA i år och kommer därför för första gången i mitt liv inte fira jul med min familj. Tycker nog att det bästa med julen är att alla är så glada och förväntansfulla (och sen att man äter sig halvt till döds av allt julgodis!) haha :D

    e.comstedt@gmail.com

  6. Jag tycker om traditioner som följt mig sedan barnsben och som sedan gått vidare till mina vuxna barn. Jul är – förutom maten – gemenskap med familjen. Att läsa Tomten, av Victor Rydberg, högt – hör julen till. Det har vi alltid gjort. . Jag gillar att både ge och få paket. Det är tanken bakom som räknas och inte vad en gåva kostat. Jag blir glad om jag får en inpackat plopp! Tomte har vi alltid oavsett ålder på barnen.
    min e post jenny-janne@hotmail.com

  7. Jag vill vara med i tävlingen. Det bästa med julen är all gemenskap, att man ger varandra tid som aldrig förr under året.

  8. Det jag älskar bäst med julen är hur hela min familj samlas. Det kanske låter klyschigt, men för vidare förklaring: Mina föräldrar skildes när jag var fjorton år och har sedan dess alla samlats hemma hos min pappa på julen. Det inkluderar mormor, morfar, moster, morbror och alla från mammas sida som vägrar se min pappa på något annat sätt än en del i familjen.
    Över åren har det hänt saker: Min mamma gifte om sig och har två nya småbarn, småbarn som varje jul får umgås med sin ”favoritfarbror” (min pappa) och min låtsaspappa spenderar de första timmarna med oss innan han drar vidare till sin exfru och firar med sina söner och familj.
    I år kommer vi även fira med min riktiga farmor. Hon försvann från mitt liv när jag var ett år och kom nyligen tillbaka, allt förlåtet. Dessutom har min moster nyss fått sitt första barn som ska få ha sin första jul.
    Man skulle kunna säga att julen påminner mig om att alla är en enda stor familj. Det handlar inte om blod, eller att vara gift. Man umgås och har det trevligt. Sen är det ju också kul när ens 20-åriga lillasyster är mer peppad inför presentöppnandet än något annat barn i familjen ;)

  9. Det allra bästa med julen är värmen och gemenskapen…Jag tycker att det alltid blir så speciellt när man tänder lite ljus, sitter vid en brasa och bara kan umgås med nära och kära.

  10. Det jag gillar mest med julen är att få komma hem till föräldrarna och bli ompysslad, samt att få leka med min storebror. Japp, vi är vuxna, men när vi ses är det ändå bus och upptåg som gäller.

  11. Jag är med :) Jag vet inte vad jag gillar mest med julen. Älskar gemenskapen, klapparna, maten, Kalle Anka på tv och det mesta som har med julen att göra. Fast det bästa är nog känslan man har på julafton :)

  12. Denna har jag inte läst men varit väldigt sugen på! :)

    Det bästa med julen är alla ljus som lyser upp vintermörkret. Att alla är glada och förväntansfulla är inte så illa drt heller. :)

  13. Låter spännande!

    Det bästa med julen är att fyra generationer av släktingar samlas under samma tak, och bara har det mysigt tillsammans.

  14. För mig är det bästa med julen att träffa familjen och släkten, klyschigt men sant :) Håller tummarna nu

  15. Julens bästa är när vi spelar sällskapspel tillsammans med barnen och gästerna. Ett uppskattat och roligt inslag som blivit en tradition hos oss. Julaftonskvällen blir alltid så vansinnigt rolig när man spelar spel, skrattar och har kul ihop!

  16. Åh, vad nice!
    Det jag älskar med julen är själva känslan. Känslan av att gå runt i staden, se ljusstjärnor och annat mys-julprydnader hemma hos folk. Känslan av att se på när någon du älskar öppnar din perfekta present som du hittat till just dem. Känslan av att dricka den första glöggen. Känslan av att klä granen. Ja, jag kan fortsätta, men jag tror ni vet vad jag menar., Känslan – det är det bästa med julen! :)

  17. I år är det första julen jag inte bor hemma. Så det bästa med julen i år blir att åka hem till mamma och pappa, jag längtar så mycket att jag blir tårögd när jag tänker på det!

  18. Det bästa är julgrann och ge julklapp till kära och nära alltså dela glädje.

  19. Jag vill gärna vara med och tävla :)

    Det bästa med julen tycker jag är känslan och stämningen när alla samlas och tar det lugnt tillsammans, att riktigt bara få njuta av god mat och trevligt sällskap tillsammans.

  20. Jag vill gärna vara med att tävla.

    Tyvärr avskyr jag julen på grund av privata saker. Men om jag måste säga något så är det kylan, vilket leder till att man måste ligga och mysa med sin käraste eller djur för att bli varm.

  21. Jag är med och tävlar! Kul att du har en egen julkalender det gillas väldigt mycket!! :D

    Det bästa med julen är att det bringar alla oss samman, alla är sådär lite extra glada och snälla i väntan på julafton. Jag älskar också verkligen snön, som precis kommit till skåne ;D. Och för att inte tala om maten!! Oj oj oj, lussebullar, pepparkakor, julskinka! Man måste ju bara älska det. Samt alla presenter man får öppna på julafton… hehe…

  22. Jag är med.

    Jag gillar mest gemenskapen o att det är mysigt att umgås med familjen,
    Minst all stress o press att köpa massa julklappar.

  23. Jag gillar allt med julen! Stämningen, myset, dofterna, tissel och tassel, träffa alla nära och kära, mysa, maten, nyfikenheten, pyntet, ljus, gladheten, musiken, allt!

  24. Det bästa med julen är att få umgås med sina kära, och att dela glädje och gemenskap.

  25. Jag är gärna med!
    Jag tycker det bästa med julen är gemenskapen, att få umgås med min familj i lugn och ro, äta god mat :)

  26. Jag vill jättegärna vara med och tävla :) Allt som har att göra med julen är helt underbart men det bästa är leendet på en vän man överaskat med en julklapp!

  27. Det bästa är att får vara med min lilla familj men sen kommer att min jul är röd! En färg jag aldrig har i mitt hus annars.

  28. Tycker det är en mysig tid på året där man får umgås med familj och nära & kära.
    Julen för mig symboliserar glädje och kärlek

  29. Stillheten. Att få tända ljus som lyser upp i mörkret och så småningom leder fram till att dagen återigen blir längre. Små traditioner och gamla saker som berättar om tider som en gång var.

  30. Bäst med julen är att umgås med familjen, äta god mat och tända julgranen.

  31. det bäst med julen är att vara med familjen och ha det mysigt. men inte långt därefter kommer allt som har med julklappar att göra. jag älskar att både ge och få julklappar (och presenter överhuvudtaget). =)

  32. Jag älskar julen eftersom den är så mysig, mörk och man tillbringar mer tid med familjen. Man får göra andra glada vilket jag gillar bäst. Och allt som kommer med eller följer med julen, tex. julbak, dekorera och självaste firandet. Det är så mysigt.

  33. Två saker. SVTs julkalendrar, jag är alltid lika spänd inför första december. Särskilt i år när det är en uppföljare till en gammal favorit. Och så maten. Mm, älskar julmat och julgodis!

  34. Lockande matdofter från köket,
    Det vackra resultatet från julestöket.
    Barnens iver efter tomten ska knacka på,
    En varm glögg ett smutta på.
    En hel familj som tränger ihop sig i soffan och myser,
    Glöden från alla värmeljus som lyser.
    Men det bästa kan ej beskriva med ord här,
    Utan det bästa med julen är magiska stämningen och för att förstå den måste man vara där.

  35. Det bästa är att alla generationer samlas och glädjen syns i ögonen.
    Mvh
    Viola

  36. När jag sitter i soffan och tittar på Karl-Bertil Jonssons julsaga på julaftonskväll med glöggen i handen, pepparkakor i magen och med familjen bredvid mig då är det den bästa stunden på hela året!

  37. Det bästa med julen är alla dofter som gör att man bara vill mysa och krypa upp soffan och läsa en bok. Doften av clementiner, glögg, elden i kaminen, julgranen med glittrande ljus m.m.

  38. Det bästa med julen är att folk stannar upp och blir lite mer ödmjuka. Man träffar familjen man inte haft tid att ringa på hela året och man blir förhoppningsvis lite lugnare och tar sig tid att baka med barnen. Människan blir lite ödmjukare och ser sina medmänniskor lite mer, hoppas jag iallafall. Nu är vi inne i en ”trend” att man skänker mer pengar till välgörenhet istället för denna konsumtionshets vilket jag också tycker är vackert. Så det bästa jag tycker julen bringar är ett lugn från vardagsstressen och lite lugnare och ödmjukare själar.

  39. Bäst med julen är juldagen för då har lugnet lagt sig och friden råder!

  40. Värmen och kärleken till varandra :) I juldagarna kopplar jag gärna av och läser en bra bok.

  41. Det bästa med julen är granen, adventsljusen, pepparkakorna, lussekatterna, gemenskapen, snön som faller och julklapparna med roliga julrim.

  42. Jag tänker vara helt ärlig, och jag är inte överförtjust i julen för sig, men jag älskar ledigheten!

  43. Det bästa jag vet med julen är att nostalgin aldrig slår fel.
    Julen är barnens högtid på många sätt, och hur oförberedd jag numera än är varje jul så kommer dendär barnsliga goa känslan tillbaka. Jag följer julkalendern, lyssnar på klassiska jullåtar och ser de traditionella julfilmerna. Inte för att jag måste utan för att jag vill.
    Det är en fin tid på året för att känna sig sådär löjligt lycklig precis som förr. En trygghetskänsla. Julklappar är inte lika viktiga, men känslan.. oooh. Den är alltid densamma varje år. =)
    Det älskar jag.
    (Ps. Jag är en bokslukare som alltid letar efter bra böcker, denna låter fabulös, jag har haft kass med tid för att läsa på senaste, denna hade gärna fått bryta ovanan!)

  44. Tycker det bästa med julen är att man bara kan ta det lugnt och mysa med familjen och att man får tid att läsa!=)

  45. Det bästa med julen är att det är en mysig och stämningsfull högtid när vid behöver det som bäst efter en lång och ruggig höst. Tänk vad trist det vore om man inte hade haft julen att se fram emot! Dessutom kan man med gott samvete bänka sig med en god bok framför öppna spisen när kylan bitit sig fast och snön yr utanför fönstret :-)

  46. Det jag gillar mest med julen är gemenskapen med nära och kära, den goda maten och glädjen i barnens ögon när dom öppnar klapparna.

  47. Det bästa med julen är att man umgås på ett helt annat sätt med familj/släkt än i vanliga situationer, man kanske inte träffas annars än på julhelgen och då blir det destu mer betydande.

  48. Det jag tycker allra bäst om med julen är lyckan man delar med sina nära och kära. Att få spendera tid tillsammans. Jag älskar även att göra folk glada med julklappar och god mat. Jag gillar att värna om mina nära och kära. Dessutom brukar vi nästan varje år bjuda in någon som har det svårt, ett år hade vi en tomte som var hemlös, för att även dom ska få känna glädje och fira jul. Det är en underbar högtid.

  49. Det bästa med julen är att alla har tid att umgås med varandra. Jag gillar den sociala biten vid jul.
    Boken skulle jag vilja ge till mitt äldsta barnbarn. Hon är en läslus.
    Varm vinterhälsning från Monika

  50. det bästa med julen är att alla samlas, äter god mat och är glada och lyckliga. Det är det absoluta bästa,

  51. Hej

    Denna bok låter väldigt spännande och jag skulle gärna läsa den under julledigheten.

    Det bästa med julen är spännigen inför den, allt mysigt inför och all gemenskap som laddas upp i en hel månad. Min morfar älskade julen och bärjade ladda redan i september inför den. Jag tror jag har ärvt hans ådra i detta fall. Tyvärr finns han inte kvar bland oss fysiskt, men psykiskt lever han med oss varje dag. Tack vare honom har julen blivit en så stor och beundransvärd högtid i vår familj och vi alla längtar alltid till den.

    Många adventskramar från Christine

    christinecarlstrom@hotmail.com

  52. Ro, förväntan, samvaro, mys och bara vara. Men den blir aldrig mer sig lik då jag förlorade min Mamma i är. Dags att leta glädjen igen.

Lämna en kommentar