Den nya människan

En svensk dystopi. Jo, men det kan väl vara intressant tänkte jag och plockade upp Den nya människan. Här kommer en liten recension av en liten bok, kort och gott.

den-nya-manniskan

Titel: Den nya människan
Författare: Boel Bermann
Utgivningsår: 2013
Förlag: Kalla Kulor Förlag
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Tack till Kalla Kulor för recensionsexemplaret!

Utläst: 28 augusti 2013

Beskrivning från förlaget:

”Jag har dödat ett barn.
Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.
Inombords skriker jag.
– Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?”

Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.
Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. Efter en brutal incident på Rakels arbetsplats flyr hon. Flyr från ångest och sviken kärlek, söker tröst i tillfälliga förbindelser och berusning. Då händer det som inte får hända …

Omdöme:
Innan jag började läsa boken funderade jag på hur en hel dystopisk historia kunde rymmas på bara drygt 200 sidor. Det var inga problem och man ska absolut inte låta sig luras av bokens tunna utseende. Boken består dels av Rakels liv men också nyhetsartiklar och intervjuer med olika personer som varit involverade i projekt ”Den nya människan”. Jag gillar bokens upplägg och jag gillar det faktum att man lämnas till ett öppet slut. Antingen skriver Bermann på en fortsättning, eller också inte.. Jag kommer absolut att läsa vidare om hon väljer en fortsättning men jag tyckte annars slutet var bra. Man får själv skapa sitt eget slut i fantasin.

Genom nästan hela boken kände jag att det här faktiskt är något som skulle kunna hända. Jag tyckte det var lite läskigt också att detta började redan nästa år, 2014. Det är så nära i tiden!

Mitt betyg: 4/5

5 reaktioner till “Den nya människan

  1. Är så sugen på denna bok, men har så otroligt mycket att läsa just nu så det får nog bli senare!

Lämna en kommentar