Kodnamn Verity

Då var det måndag igen och helgen har gått fort! Det är också dags för en ny recension.

kodnamn-verityTitel: Kodnamn Verity
Författare: Elizabeth Wein
Utgivningsår: 2013
Förlag: Gilla Böcker
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON

Tack till Gilla Böcker för recensionsexemplaret!

Utläst: 24 oktober 2013

Handling:
Mitt under andra världskriget tas en kvinnlig brittisk agent till fånga av Gestapo. Hon blir utfrågad, torterad och misshandlad tills hon går med på att avslöja vad hon vet. Med penna och papper sitter hon och skriver sin berättelse men kan inte låta bli att tänka på vad som kommer att hända när hon är färdig. Hon är säker på att de kommer att döda henne.

Omdöme:
Jag blev så hemskt nyfiken på den här boken när jag läste att den skulle utspela sig under andra världskriget och dessutom har den ett väldigt tilltalande omslag. Tyvärr var den inte så bra som jag hade hoppats och jag hade ganska svårt för att komma in i berättelsen. Boken består av både kapitelindelningar och något slags underrubriker, vilket gjorde mig förvirrad till en början.

Trots detta är den fortfarande intressant och jag gillade att följa berättelsen. Jag tror att det kommer bli en omläsning av den här boken på engelska så småningom eftersom det är så många som älskar den och jag för tillfället inte riktigt kan se varför. Vi får se!

Mitt betyg: 3/5

2 reaktioner till “Kodnamn Verity

Lämna en kommentar