De odödligas regler

Det har blivit dags för en ny recension och då denna publiceras är jag på väg mot Göteborg och bokmässan!

de-ododligas-regler

Titel: De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Serie: Edens Blod #1
Utgivningsår: 2013
Förlag: Harlequin
Finns hos: Adlibris | Bokia | Bokus | CDON | Harlequin

Tack till Harlequin för recensionsexemplaret!

Utläst: 22 september 2013

Handling:
I en framtida värld styr vampyrerna.
Människorna är föda.

Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.

Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne – vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras – och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.

Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend – ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad – och vem – hon skulle kunna dö för.

Omdöme:
Den här boken började bra och var väldigt spännande. Då kände jag att jag bara ville läsa mer men så gick det tyvärr bara långsammare och långsammare och mitt intresse brast lite där någonstans. Visst, den var fortfarande bra och jag ville veta vad som skulle hända med Allie så när slutet blev aningen bättre blev jag glad och nöjd. Faktum är dock att jag inte känner något intresse för att läsa bok nummer två i trilogin och att den här boken faktiskt hade ett tillfredsställande slut.

Jag fastnade inte riktigt för karaktärerna heller men det är väl en sån sak som kanske hade blivit bättre om jag hade gett mig på andra boken men ja, vi får se hur det blir.

Det finns egentligen inte så mycket mer att säga. En okej bok med lagom med vampyrer och övernaturligt!

Mitt betyg: 3/5

4 reaktioner till “De odödligas regler

  1. Jag är inte särskilt intresserad av vampyrer, men boken låter ändå ganska bra och jag kanske ger den en chans.

Lämna en kommentar