Veckans bokbloggsfråga v.50

Det är ju ny vecka och därför har Barnboksbloggen ställt oss en ny fråga, nämligen:

Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Jag både ber om och tar emot recensionsexemplar som jag inte har bett om. De jag själv har bett om går givetvis före i läshögen men jag försöker verkligen att läsa alla böcker jag får. Jag är alltid ärlig i mina recensioner, varför ljuga och vem tjänar på det? När det gäller eventuella krav är jag väldigt förstående. Jag har inte stött på något förlag som har krav kring läsarantal till exempel men det hade inte varit något konstigt. Det är ju inte gratis för dem att skicka ut böckerna så klart att de ska få så bra spridning som möjligt då.

2 reaktioner till “Veckans bokbloggsfråga v.50

  1. Jag har inte heller hört något om krav på besöksantal. Men däremot får jag förfrågan från vissa förlag om att maila när jag skrivit om boken, så jag tar för vana att slänga iväg ett mail till alla snälla förlag när recensionen är uppe.

Lämna en kommentar