När klockan slår fem

9789137144610Det är sensommar och Stockholm skakas av en rad överfallsvåldtäkter i de finaste kvarteren på Östermalm. När ett av våldtäktsoffren mördas, och hon visar sig vara dottern till en välrenommerad kommissarie, får åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kollegor det känsliga fallet. De börjar misstänka att det finns kopplingar till en serie våldtäkter som skedde tjugo år tidigare i Lunds studentkretsar. Tillvägagångssättet då liksom nu är utstuderat – efter att noggrant ha valt ut sina offer tar sig gärningsmannen in i deras hem när de sover.

Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid anar att våldtäktsmannen själv har kopplingar till Östermalm, men upptäcker snart hur svårt det är att få familjerna i de eleganta våningarna att prata om en av de sina.

För mig var detta något av en bladvändare. Lagom långa kapitel, intresset hölls uppe hela tiden, ett gäng sköna karaktärer och jag ville veta vad som hände dessa tjejer. Dessutom var boken sådär lagom lång så läsningen gick av bara farten när jag väl hade satt igång.

Jag har inte tidigare läst något som direkt utspelar sig i överklassen, och verkligen inte deckare, så detta kändes ganska fräscht i genren. Det var även ovant att läsa om den här typen av polisarbete, som faktiskt till stor del sköttes i privata hem. Det hela fick en annan känsla och jag gillar teamet tillsammans på det sättet. Vad gäller karaktärerna så fanns det ju en del olika typer, även stereotyper. Augustin Madrid är den som fastnat hos mig sedan jag läste ur boken och jag hade kunnat läsa fler i serien enbart för Madrids skull. Jag tycker att han har en skön stil samtidigt som att man respekterar honom som polis.

Något annat som jag upptäckte var lite annorlunda med boken i jämförelse med andra deckare och spänningsromaner var att brottshandlingarna var ganska censurerade. Brotten beskrivs inte direkt och i vissa fall gick det inte att urskilja vad som egentligen hade hänt. Jag hade lite svårt för det men samtidigt var det ytterligare en uppfriskande detalj som skiljer sig från mängden deckare.

Detta är första boken jag läser i Denise Rudbergs elegant-serie, men det är den femte som har kommit ut, och jag upplever inte att man måste ha läst de tidigare böckerna för att hänga med här. Jag kommer säkert att läsa någon av de andra eller allihop men när det blir, det är en annan femma.

Tack till Bokförlaget Forum för recensionsexemplaret!

Mitt betyg: 3/5

Författare: Denise Rudberg
Serie: Elegant Crime #5
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bokförlaget Forum
Utläst: 7 december 2015
Finns hos: Adlibris | Bokus | CDON

En reaktion till “När klockan slår fem

Lämna en kommentar