Veckans bokblogg v.3

Då var det återigen måndag och dags att utse en ny veckans bokblogg. Denna vecka är det Anna från Och dagarna går.. som ni kommer att få läsa om!

10438898_797090053666315_8743709749633023566_nJag som bloggar på Och dagarna går … heter Anna och jag bor sedan 25 år i Göteborg. Jag jobbar till vardags som speciallärare och fritiden består av läsande och skrivande. Jag gillar också att träffa alla trevliga bloggare “på riktigt” och hänger ofta på bokmässan eller andra litteratur- och kulturevenemang. På min blogg skriver jag om de böcker jag läser, konstutställningar och annat kulturellt som jag besöker. Där slinker också med rapporter från resor, lärarlivet och vardag. Kort sagt, lite gott och blandat. Om man ska säga att bloggen har någon inriktning så finns där nog ovanligt många inlägg om världslitteratur, jag reser gärna i läsfåtöljen! De senaste åren har jag också haft förmånen att få vara del av bloggkollektivet Kulturkollo, det är superkul att skriva och skapa något tillsammans med andra.

Antingen eller
Svenska författare eller utländska författare – Jag har som ambition att läsa böcker från hela världen så jag kör på utländska men jag gillar svenskt också!

Svenskspråkiga böcker eller engelskspråkiga böcker – Läser på båda språken men hamnar ofta i översättningarna ändå. Borde läsa mer på engelska.

Jobba i bokhandel eller jobba som författare – Jag är nog mer en skrivande person än en säljande. Tänk vad härligt att kunna arbeta med text.

Läsa chick lit eller läsa deckare – Lyssnar på måmga deckare på ett år. Det finns många bra svenska författare som t ex Åsa Larsson och Ninni Schulman. Gillar engelskt som Belinda Bauer och Elly Griffiths också.

Te eller kaffe (till bokläsandet förstås) – Alltid kaffe. Många muggar!

August Strindberg eller Selma Lagerlöf – Selma Lagerlöf, kanske mest för att hon banade väg för andra kvinnliga författare.

Historisk roman eller samtida roman – Gillar både ock men de historiska som utspelar sig relativt nyss (1900-tal sådär) blir ofta favoriter.

Fysisk bok och e-bok/ljudbok – Här måste jag välja både ock. Har ofta en pappersbok, en e-bok och en ljud-bok igång samtidigt.

Vill du också ha chansen att bli veckans bokblogg här på Nilmas Bokhylla? Maila mig på nilmasbokhylla@gmail.com.

2 reaktioner till “Veckans bokblogg v.3

Lämna en kommentar